Hlavní obsah

Letecké firmě Evektor Aerotechnik hrozí, že bude muset státu vracet stamiliony z dotací. Může ji to položit

České letectví je plné paradoxů: Zatímco Evektor bojuje o přežití a stát o draze dotovaný projekt, v dalších leteckých továrnách oživují dávno pohřbené naděje. Video: Zuzana Kubátová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Nejprestižnější projekt českého leteckého průmyslu, vývoj malého dopravního letadla Ev-55 Outback v kunovické firmě Evektor Aerotechnik, definitivně selhal. Stát, který do vývoje Outbacku investoval téměř miliardu korun, nyní řeší, jak škody minimalizovat.

Článek

Malá kunovická firma Evektor Aerotechnik se stala největším příjemcem dotací v celém českém leteckém průmyslu. Od roku 2001 dostala na vývoj svých letadel Cobra, Epos a Outback 1,2 miliardy korun.

Nejvíc peněz jí stát prostřednictvím Ministerstva průmyslu poslal na vývoj Outbacku. Stroj ale nemá certifikaci evropské agentury EASA a v Evektoru bez užitku stojí stroje, které stát zaplatil na sériovou výrobu Outbacku. Firmě chybějí miliardy korun na dotažení certifikace a rozjezd produkce.

Selhala totiž sázka Evektoru na malajsijského investora, firmu Aspirasi Pertiwi, za níž stojí nedávno zvolený premiér Mahathir bin Mohamad. Firma v Evektoru získala 18 procent akcií a velké manažerské pravomoci výměnou za příslib, že certifikaci Outbacku dofinancuje. To se ale nestalo.

MPO se podle své mluvčí Štěpánky Filipové chystá podat na Finanční úřad podnět k přešetření plnění dotačních podmínek firmou Evektor. „Mají dnes do půlnoci čas na vyjádření svých námitek proti podnětu na Finanční úřad, po vypršení lhůty podnět podáme,“ řekla Filipová.

Finanční úřad s velkou pravděpodobností bude Evektor žádat, aby peníze na zbytečně nakoupené stroje, připadně další dotace, vrátil. Spolumajitel Evektoru Jaroslav Růžička připouští, že by to jeho podnik zřejmě položilo.

Je otázka, co by v takové situaci bylo s vývojovým projektem a státními investicemi do něho vloženými. „MPO jedná s firmou o řešení,“ říká Filipová, podle níž by peníze měly zůstat v českém leteckém průmyslu.

Jak to ale konkrétně zajistit ve firmě, jejíž rozhodování fakticky blokují Malajsijci, a která může v nouzi projekt odprodat například do zahraničí, není jasné.

České letectví je plné paradoxů: Zatímco Evektor bojuje o přežití a stát o draze dotovaný projekt, v dalších leteckých továrnách oživují dávno pohřbené naděje. Aircraft Industries i Aero Vodochody přicházejí s novými modely letadel, s nimiž před pár lety v Česku nepočítali ani největší optimisté.

Kam se ubírá výroba dopravních i vojenských letadel v Česku?

Sledujete další díl pořadu Zuzany Kubátové Peníze nebo život:  dnes večer od 20:00 v televizi Seznam.

Jak naladit Televizi Seznam u vás doma? Praktický návod ZDE.

Reklama

Doporučované