Hlavní obsah

Léto 2020 v loňských plavkách. Prodeje spadly po celém světě

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

21. 7. 2020 12:30

Na světě asi není místo, které by se více těšilo na letní sezonu než čínské město Sing-čcheng. Horké slunce, studené nápoje nebo pláž však nejsou pro tamní obyvatele to nejdůležitější. Prioritou jsou zde plavky.

Článek

Sing-čcheng, město na severovýchodním pobřeží Číny, šije plavky, které vyváží třeba do Spojených států, Německa, Austrálie a desítek dalších zemí – a zastane celou čtvrtinu světové produkce. Letošní sezona je ale i v Sing-čchengu jiná. Spolu s tím, jak země postupně zavíraly hranice a omezovaly pohyb obyvatel, zastavila se také výroba žádaných bikin.

A nejinak tomu bylo u tradičních výrobců v Česku. Například společnosti Triola, která na trhu působí už sto let, letošní prodeje plavek spadly oproti loňsku na polovinu.

Místo plavců wrestleři

Poté, co se Čína pomalu začala vracet do práce, se epidemie stala světovou pandemií a stejně jako předtím asijská velmoc se začal „vypínat“ zbytek světa. Poptávka po letních oblečcích do vody výrazně opadla. Mnoho textilek začalo ze dne na den vyrábět roušky.

V Číně však během karantény rychle rostl také zájem o sportovní oblečení. Některé továrny proto přešly na šití jiných výrobků z „pružného materiálu“ – oblečení na jógu, neoprenů, nebo dokonce wrestlerských dresů. Pro mnoho z firem to znamenalo nákup nových materiálů, hledání vhodných dodavatelů a v některých případech i investice do nových strojů. Byl to v podstatě nový začátek.

Foto: Giulia Marchi / The New York

1 200 firem, které v Sing-čchengu vyrábějí plavky, zaměstnává až sto tisíc lidí, píše čínská tisková agentura Sin-chua.

Plavky za dvě miliardy dolarů

Některá průmyslová města v Číně se podle odborníků z The New York Times z kolapsu rychle dostala, Sing-čcheng je na tom však jinak. Zdá se totiž, že cestování k moři zůstane i přes léto částečně omezeno a poptávku po nových módních kouscích spotřebitelé nechají dost možná na příští rok. „Je to stejné v zahraničí i doma – stále mnoho lidí za plavky neutrácí,“ říká Chao Ťing, obchodník, který prodává produkty čínského plavkového ráje mezinárodním distributorům.

Samotný Sing-čcheng není zvlášť známým městem ani v Číně. Podle oficiální tiskové agentury Sin-chua však v roce 2018 vyrobilo plavky v hodnotě dvou miliard dolarů. Ve městě je 1 200 společností, jež plavky vyrábějí, uvádí Sin-chua. Zaměstnávají až 100 000 lidí, pětinu tamních obyvatel.

Jedním z nich je pan Joa, který šije v malé továrně asi se čtyřiceti pracovníky. Podle něj je u nich ve firmě situace rušnější než před několika měsíci, kdy se zdálo, že objednávky jsou doslova na nule. Nyní dokonce pracuje mnoho večerů přesčas – problém však je, že oděvy, které pan Joa ušije, se namísto cesty ke spotřebiteli vydávají do skladů.

Plavkový průmysl v Sing-čchengu se začal poprvé rozvíjet zhruba v 80. letech 20. století. Podle knihy „Toto město a plavky“, kterou napsal místní novinář Chan Wen-sin, chodili obyvatelé města prodávat tehdy ještě doma ušité koupací obleky na pláže v Sing-čchengu. Časem si postavili vlastní továrny a oblečení do vody začali prodávat nejen tam, ale i do zahraničí – například do Ruska nebo Jihoafrické republiky.

Čínský průmysl byl v posledních čtyřech desetiletích postaven na schopnosti lidí rychle se pohybovat a přizpůsobovat se. Lidé z venkova se za prací stěhovali do měst a využívali všech příležitostí, které jim jejich dovednosti poskytovaly. Poptávka světového trhu se totiž měnila tak rychle, že pro čínské obyvatele nebylo výhodné vázat se k jedné práci. Dnes – v továrnách a výrobnách po celé Číně – pandemie testuje tuto odolnost znovu.

Češi si koupí plavky až napřesrok

Ani v Česku to se zájmem o nové modely plavek pro letošní sezonu není slavné. Své o tom ví třeba ryze česká firma se stoletou tradicí Triola. „Jen za březen a duben jsme proti roku 2019 přišli zhruba o 20 milionů korun tržeb. Nečekáme, že se prodeje prádla a plavek rychle vrátí na úroveň před epidemií – to může trvat dlouhé měsíce, spíše však jednotky let,“ říká ředitel Trioly Petr Kala.

Její dceřiná společnost, firma Nano Medical, proto v polovině letošního května spustila v novém závodě v Liberci výrobu vysoce účinných filtrů do roušek. Nová výroba podle ředitele společnosti pomůže odlehčit i Triole. „Od prodeje roušek a filtrů si slibujeme částečné vykrytí výpadku,“ říká Kala.

„Na prodeji plavek se nám zákonitě projevilo to, že ženy odkládají zahraniční dovolenou a pobyty,“ doplňuje tisková mluvčí Trioly Lýdie Malchárková. „Po celou dobu restrikcí fungoval jen e-shop, po otevření prodejen se zájem zvedl. I tak letošní prodeje plavek klesly zhruba na poloviční úroveň těch loňských,“ dodala.

Triola

Výrobce dámského prádla a plavek

Prodává pod značkami Triola, Like YOU a Charme.

Továrnu na korzety a pánské prádlo v prosinci 1919 založili A. Pařík, J. Džbánek a J. Sobol.

Prádlo dnes Triola šije v Horním Jiřetíně.

Má 120 zaměstnanců.

Provozuje 18 firemních prodejen v ČR.

V roce 2016 založila dceřinou firmu Nano Medical v Liberci.

Výpadek prodejů musí řešit i kdysi sesterská společnost Timo, která se v roce 1992 vydala vlastní cestou a od Trioly se odpojila. Podle svých webových stránek je Timo z hlediska ročního obratu největším výrobcem spodního prádla v Česku.

Společnost však na letošní sezonu vyrobila o pětinu méně plavek oproti původnímu plánu. „Od velkoobchodních zákazníků jsme měli signály o sníženém zájmu oproti předchozím letům,“ vysvětluje Jaroslava Patermanová, marketingová specialistka Timo.

Timo

Pod názvem Timo začala firma podnikat v roce 1992.

Zakladatelkou značky je Jitka Kalivodová.

Jedná se výhradně o českou rodinnou firmu.

Výrobní závod má v Litoměřicích.

Stejně jako Triola se během snížené poptávky po plavkách zaměřila na výrobu roušek. „Koronavirus samozřejmě prodeje ovlivnil, protože zákazníci tolik necestují k moři a navíc počasí v ČR neodpovídá létu, takže nemají takovou potřebu kupovat nové plavky,“ poukazuje na letošní deštivé prázdniny Patermanová. Třetím faktorem, který má na prodeje vliv, je podle jejích slov ekonomická nejistota Čechů. Všechny tyto skutečnosti pak mají výrazný dopad na prodej plavek oproti minulým letům.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované