Hlavní obsah

Lidé se nahrnuli do obchodů. Naposledy. Vánoce jsou do šesti do rána

Foto: Jaroslav Mašek

Hlad po oblečení a botách vyhnal nad průměr návštěvnost obchodních center ve středu odpoledne.

Reklama

Češi ve středu chvátali do obchodních center. Nezajímalo je jídlo, ale oblečení a boty na zimu. „Lidé mají zkušenosti z první vlny, že potravináři nezavřou. Oblečení jim ale chybělo,“ říká Petr Brabec, šéf obchodních center CPI.

Článek

Poslední večeře před zavřením restaurací už byla, dnes byl na řadě poslední obchod. Poté, co vláda vyhlásila nový lockdown s platností od zítřejšího rána, vyrazili Češi narychlo na nákupy. Zajímalo je hlavně oblečení, boty, věci pro děti a služby, jako jsou kadeřníci či manikúra. Vidět to bylo především v mimopražských obchodních centrech.

„Vedoucí našich regionálních center hlásí, že jsou v obležení. Týká se to například Liberce, Plzně, Českých Budějovic či Teplic. Lidé nenakupují potraviny, ale oblečení a boty,“ uvedl pro Seznam Zprávy Byznys Petr Brabec, šéf obchodních center skupiny CPI Property Group (CPI), která patří do realitního impéria Radovana Vítka.

V regionech byla návštěvnost oproti Praze vyšší pravděpodobně proto, že lidé méně využívají nákupů přes internet. Přesto i centra, jako je Nový Smíchov, Letňany nebo Quadrio, měla na covidovou dobu nadprůměrnou návštěvnost. Na druhou stranu si Češi z jarního lockdownu odnesli, že nemusí mít obavy o dostatek potravin či málo příležitostí je nakoupit, takže „potravinová horečka“ už se neopakovala.

Petr Brabec, šéf obchodních center CPI, ve studiu SZ Byznys. Video: Anita Plasová

Od zítřejšího rána musejí být až na výjimky kopírující jarní pravidla běžné obchody zavřené, část se pokusí maximálně přesunout byznys opět na online a zároveň se tak opět vyprázdní obchodní centra. Dalo by se i napsat, že definitivně. Respektive k poklesu návštěvnosti o zhruba 80 procent oproti normálu, což byl podle Petra Brabce stav v nejtužším lockdownu letos na jaře. Odráží v podstatě fakt, že lidé do nich chodili pouze za potravinami, drogerií či léky. A to ještě opatrně.

Návštěvnost v Praze o 70 procent dole

„Situace se opakuje a v posledních 14 dnech chodí lidí stále méně spolu s tím, jak se zostřuje rétorika vlády a jsou další a další opatření. V Praze registrujeme pokles návštěvnosti o 60 až 70 procent, v regionech jsme dole o 30 až 40 procent,“ vysvětluje situaci na trhu manažer CPI. Podle něj teď bude záležet na vládní podpoře, jestli se podaří alespoň trochu zmírnit dopady na maloobchodníky a potažmo také na pronajímatele, kteří jsou pochopitelně pod tlakem na snižování nájemného.

Ministerstvo průmyslu a obchodu už oznámilo další program Covid Nájemné. Ve středu ráno otevřelo příjem žádostí o příspěvek na komerční nájem. Nově mohou dotaci 50 procent na nájem za červenec, srpen a září získat i podnikatelé z odvětví, která budou muset provoz přerušit od čtvrtka. Bude se tedy jednat také o maloobchodníky vyjma potravin, lékáren, drogérií, květinářství a dalších vybraných prodejen, a také podnikatele ve službách. Původně se přitom cílilo hlavně na komerční kulturu, wellness nebo posilovny.

„Zásadní je, kdy druhá vlna skončí a jak moc výrazná bude podpora ze strany státu. Že by došlo na nějaký exodus obchodů, tak to nevypadá. Jsou i segmenty maloobchodu, které jsou na tom výsledkově lépe. Ale bude to teď těžké pro všechny,“ dodá Petr Brabec z CPI. Z Česka se zatím stáhlo minimum značek a spíše to souviselo s jejich dlouhodobými plány než s koronavirovou krizí. Z center se tak stáhly nebo počet obchodů částečně omezily firmy, jako je módní Camaieu, Inditex (Zara), X Bags, Tous či Promod. Dopady krize ale teprve budou vidět a dá se čekat, že nejtěžší to budou mít maloobchodní firmy v prvním čtvrtletí příštího roku.

Reklama

Doporučované