Hlavní obsah

Madetě stoupl prodej plátkových sýrů, investice v Plané pokračuje

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Největší česká mlékárna Madeta, jež zaměstnává 1 500 lidí, zaznamenala rostoucí zájem o porcované zboží, zejména plátkové sýry. Jde o jeden z ekonomických dopadů situace kolem koronaviru.

Článek

Prodeje se naopak propadly u gastro výrobků určených do jídelen, restaurací či hotelů. Od poloviny března investovala firma kvůli hygienickým opatřením zhruba 1,5 milionu korun. „Investici v Plané nad Lužnicí, kde staví firma novou sýrárnu za 750 milionů korun, dopady nákazy neovlivní,“ řekl generální ředitel Madety Milan Teplý.

Personální problémy firma zatím nemá, nikdo z pracovníků ani nebyl pozitivně testovaný na nemoc covid-19. „Někteří zaměstnanci jsou doma na ošetřovném, mlékárna tak dočasně přijala 40 brigádníků, OSVČ a studentů, někteří by mohli v Madetě zůstat nastálo. Co se týče zahraničních zaměstnanců, je firma zapojena do programu Kvalifikovaný zaměstnanec (dříve Režim Ukrajina), který je ale teď pozastaven. Ti, kteří povolení dostali, čekají nyní na Ukrajině,“ uvedl ředitel.

„V březnu tržby rostly, v dubnu byla situace horší. Stoupl zájem o porcované zboží, zejména o plátkové sýry. Kvůli omezené výrobní kapacitě ale nejsme schopni požadavky plně vykrývat, spíš už ty naplánované musíme krátit. Dále roste zájem o tavené sýry, tam je nárůst zhruba o 15 tun,“ řekl Teplý.

Prodej tvarohu ve vaničkách vzrostl proti běžnému stavu o 25 tun, stoupl i prodej malých smetan, zejména zakysaných, o 65 tun. Propadly se naopak prodeje všech gastro výrobků, jako jsou litrové smetany (pokles o 50 tun), gastro tvarohů (o 40 tun) nebo eidam výkroj (o 150 tun). Jsou to výrobky pro jídelny, restaurace a hotely, které jsou kvůli koronaviru zavřené.

Kvůli hygienickým opatřením stouply Madetě od poloviny března měsíční náklady zhruba o 1,5 milionu korun. Od května čeká firma zvýšení měsíčních nákladů v této souvislosti o 200 000 korun měsíčně.

Podle Teplého je největší problém, že se v ČR objevil nadbytek mléka jako důsledek toho, že se nevyváží do Itálie, a snížil se vývoz do Německa. Některým českým mlékárnám schází potřebná zpracovatelská kapacita.

Madeta nakoupila pro zaměstnance dezinfekci, pořídila jim i vitaminové balíčky. Musela také časově zkrátit směny, aby se v šatnách lidé z jednotlivých směn nepotkávali. „Musí tam být půlhodinová pauza, dezinfekce a zase dezinfekce. To snižuje celkovou produkční výkonnost,“ uvedl Teplý.

Madeta měla v roce 2018 konsolidované tržby 5,56 miliardy Kč a konsolidovaný zisk po zdanění 179,8 milionu. Exportuje kolem pětiny produkce. Má čtyři výrobní závody – v Plané nad Lužnicí, Českém Krumlově, Jindřichově Hradci a Pelhřimově. Zpracuje denně téměř 900 000 litrů mléka. Má 170 dodavatelů, nabízí přes 250 druhů výrobků.

Reklama

Související témata:

Doporučované