Hlavní obsah

Máme otevřeno, ale v obchodních domech spadly tržby až o 80 procent

Co je horší? Budování kapitalismu, ekonomická krize, nebo koronavirus? V rozhovoru odpověděl Pavel Staněk - spoluzakladatel firmy Potten & Pannen - Staněk. (Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy)

 

Reklama

25. 11. 2020 11:38

Mít otevřeno v době pandemie nemusí být výhoda. Potvrzuje to Pavel Staněk z firmy Potten & Pannen - Staněk. V některých obchodních centrech totiž jejich prodejny hlásí kvůli malé návštěvnosti propad i o 80 procent.

Článek

Firma Potten & Pannen - Staněk vznikla v době raného kapitalismu, zažila finanční krizi v roce 2008, přesto její spoluzakladatel Pavel Staněk považuje současnou covidovou pandemii z podnikatelského hlediska za to nejhorší období.

Potten & Pannen má přitom proti ostatním obchodníkům velkou výhodu – jeho prodejny s potřebami do kuchyně zůstaly otevřené. A v době nouzového stavu lidé i víc vaří, a proto kupují i víc nádobí.

Hypermarket s jídlem lidi táhne

Jenže tahle výhoda je jen zdánlivá. „Bohužel lidí je v obchodních centrech, kde máme prodejny, podstatně méně, a ty tržby tomu odpovídají. Pokud srovnáme tržby v obchodních centrech dnes a loni touto dobou, je to propad o 60 až 70 procent. Jsou ale i obchodní centra, kde je ten propad osmdesátiprocentní. Většinou to jsou místa, kde není velký hypermarket s jídlem,“ říká Pavel Staněk.

Celkově i tak letos skupina Potten & Pannen Staněk roste o pět až šest procent – původně ale počítala s daleko větším růstem. „Ten nárůst byl plánovaný dvojnásobný, ale vzhledem k současné situaci jsme rádi alespoň za to, co je,“ dodává Staněk s tím, že celkové tržby se blíží půl miliardě. Stejně jako u většiny obchodů, i tady se velká část tržeb přesunula na internet.

Expanze do zahraničí i velký zážitkový obchod

Pro příští rok má pak firma velké plány. „Velký projekt si chceme nadělit k třicetinám Potten & Pannen. V Praze bychom chtěli otevřít zážitkový obchod, kde můžete strávit třeba půl dne. Bude tam restaurace, bistro, koutek pro děti, které velmi rády vaří, a místo, kde si můžete vyzkoušet všechny naše produkty v praxi. Naučíme vás tam brousit nože a podobně. Chceme tím kamenný obchod posunout na novou úroveň,“ říká Staněk s tím, že v tuto chvíli je firma ve fázi hledání místa.

„Měli jsme jedno krásné místo, ale ztroskotalo to na tom, že mělo příliš málo parkovacích míst. My potřebujeme prostory, které budou mít dva až tři tisíce metrů čtverečních, kam případně můžeme přestěhovat i naši centrálu,“ dodává Staněk s tím, že zatím se firma drží při zemi a počítá s investicí v řádu desítek milionů korun, ale očekává, že silné značky, které na československém trhu zastupuje, se také zapojí a přispějí.

V příštím roce také Potten & Pannen poprvé zamíří do zahraničí. „V tuto chvíli jsme pouze na Slovensku, ale budeme expandovat do zemí jako jsou Německo, Rakousko a Švýcarsko. Tam otevřeme i naši vlajkovou loď, tedy kamenný obchod,“ dodává Staněk.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované