Hlavní obsah

Manažer Ledecké: Bryanta by jako tvář Nike mohl nahradit Williamson

Zion Williamson (na snímku) má se společností Nike podepsaný lukrativní kontrakt. Rozhovor o propojení značek a sportu s Viktorem Valtou, manažerem Ester Ledecké a dalších sportovců.Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Nedávno zesnulá basketbalová legenda Kobe Bryant byl zároveň dlouholetým ambasadorem společnosti Nike. Firma v reakci na smrt slavného basketbalisty zablokovala prodej zboží nesoucího jeho jméno. Obávala se profitování zákazníků ze jména legendy NBA. Novou tvář bude Nike hledat těžko, minimálně jeden mladý a nadějný basketbalista však v nabídce je.

Článek

Při nehodě v únoru 2019 způsobil Zion Williamson miliardový pád akcií společnosti Nike, když se mu v přímém přenosu, který sledovaly miliony diváků, roztrhla bota této značky. Stále má však se společností Nike podepsaný lukrativní kontrakt na pět let, v rámci kterého dostává 15 milionů dolarů ročně.

Viktor Valta ze Sport Invest Marketing, jeden z manažerů Ester Ledecké a dalších předních českých sportovců, je přesvědčen, že právě Williamson by mohl být další hlavní basketbalovou tváří Nike.

„Pro Nike je to velká ztráta, Kobe byl jejich dlouholetým ambasadorem. Ve spolupráci pokračoval i po ukončení kariéry, takže pro ně to teď bude velký zásah do marketingu,“ komentuje smutnou zprávu, která stále rezonuje nejen ve sportovním světě, Valta.

Důležité jsou výsledky i osobnost

Firmy si své ambasadory vybírají velmi pečlivě, pro sportovce je výběr sponzora také důležitý. Vzájemný vztah se zároveň musí držet přesných pravidel.

„Osobnost sportovce hraje ve výběru ambasadora roli, sportovec se musí se značkou ztotožňovat. My se s tím setkáváme dennodenně i s Ester Ledeckou. Kobe byl stejný symbol pro basketbal, a jelikož je to celosvětový sport, byl pro Nike jednoznačně zajímavý,“ vysvětluje Valta. Jak dodává, podobu spolupráce určují i mezinárodní svazy a federace.

Přísná pravidla

„Třeba u lyžařské federace jsou striktně dané centimetry čtvereční na kombinéze. Sportovec nesmí propagovat žádné alkoholické nebo tabákové výrobky. Přesně rozmístěná jsou i loga na těle. Reklama zároveň nesmí být dublovaná, výrobce helem například nesmí mít logo zároveň i na kombinéze,“ vysvětluje manažer na příkladu Ester Ledecké.

Samozřejmostí také je, že sportovec nesmí zároveň spolupracovat s konkurenčními značkami ze stejného oboru. V případě hrubého porušení smluvních podmínek – například v případě dopingu – pak může firma ihned ukončit spolupráci a požadovat i finanční sankce.

Výše odměny za spolupráci se odvíjí od úrovně sportovce. „V Česku se jedná o částky od 100 tisíc až po jednotky milionů korun, v zahraničí je to samozřejmě více. Například spolupráce Nike se sportovci se pohybuje i přes 10 milionů dolarů ročně v tom základním plnění,“ dodává Valta.

Největší peníze se stále točí ve fotbalu

Jednoznačně nejbohatším sportem ale podle něj zůstává fotbal, který milují diváci, a tudíž i sponzoři. Na podobné úrovni jako basketbal je tenis.

Viktor Valta zastupuje přední české sportovce, jako jsou Ondřej Synek, Martin Fuksa, Barbora Havlíčková, Roman Koudelka nebo již zmiňovaná Ester Ledecká. I špičková lyžařka a snowboardistka si prý spolupráce pečlivě vybírá. „Ester by určitě nepropagovala něco, co by sama nepoužívala a nevěřila tomu,“ říká Viktor Valta.

Reklama

Doporučované