Hlavní obsah

Mapa: Tak Česko dobývá rozvoz potravin. Funguje už i v menších obcích

Foto: Jakub Čaja, Seznam Zprávy, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Pandemie svedla mnoho Čechů k nákupu potravin v bačkorách. Rozvozové firmy jim jdou rychle naproti. V konkurenčním boji přituhlo.

Článek

Nejméně 7 milionů Čechů získalo během pandemie nové možnosti, jak z domova na pár kliků pořídit nákup s potravinami, spočítala redakce SZ Byznys.

E-shopy s potravinami se pustily do nových oblastí, například do severních Čech, na severní Moravu nebo do středočeských obcí ve větší vzdálenosti od Prahy, jako je Kolín, Nymburk a Poděbrady.

Na postup expanze online dodavatelů potravin, která v posledních letech sílí, se podívejte v interaktivní grafice.

Rohlík.cz, který je s tržbami přes sedm miliard korun lídrem trhu, rozšířil v pandemii svůj rajon o více než dva miliony lidí. Nově rozváží nejen ve velkých městech, jako je Most, ale i v malých obcích jako Bedřichov a Harrachov. V pandemii se také pustil na nové zahraniční fronty – do Rakouska a Německa.

V loňském roce na Rohlíku v tuzemsku nakoupilo přes 414 tisíc domácností, před pandemií v roce 2019 to bylo přes 227 tisíc.
Denisa Morgensteinová, mluvčí Rohlik.cz

„V loňském roce na Rohlíku v tuzemsku nakoupilo přes 414 tisíc domácností, před pandemií v roce 2019 to bylo přes 227 tisíc,“ uvedla mluvčí Denisa Morgensteinová.

Impulzem k další expanzi se vládou vynucené lockdowny staly také pro obchodní řetězec Tesco. Ten se v roce 2012 stal průkopníkem v rozvážkách potravin domů. Britský retailer rozjel loni jedno z dosud největších online tažení od svého startu a začal si s Rohlíkem měřit síly hned v několika teritoriích: v Jihlavě, Zlíně, Litoměřicích nebo Kroměříži. Nákupy je dnes díky expanzi schopen doručit do 6 milionů domácností.

Kolik si skutečně Tesco z trhu ukouslo, není jasné. „Výsledky čistě z online byznysu nezveřejňujeme. Dříve se mluvilo o tom, že byly v řádu několika procent, zhruba jednoho až pěti procent,“ uvedl mluvčí Václav Koukolíček. Řetězec v tuzemsku stabilně dosahuje ročního obratu přes 40 miliard korun.

Po nárazu expanduje i Košík

Třetí nejznámější značkou je Košík.cz, spadající pod Mall Group. Ten letos žádná nová města z české mapy nevyzobával, ale na pandemii loni v květnu zareagoval tím, že vůbec jako první odstartoval rozvážku do celého Česka. Týká se však pouze trvanlivých potravin. S čerstvým sortimentem loni nově pronikl například do Českých Budějovic, Benešova, na Kolínsko a Kutnohorsko.

První rok pandemie byl pro Košík ve znamení největší expanze za posledních několik let. Od roku 2017, kdy se spojil s e-shopem Kolonial a navázal na jeho závozové oblasti, dobýval nová území jen velmi pomalu. V roce 2018 se naopak po dvou letech stáhl z mnoha měst včetně Brna, Ostravy, Frýdku-Místku, Havířova nebo Olomouce, protože se ukázalo, že dovážet nákupy z pražského skladu až na Moravu, navíc po rozestavěné dálnici D1, bylo nerentabilní. Drtivou většinu obratu navíc v té době generovala Praha a oblast středních Čech.

Na dynamickém trhu se v době pandemie objevila dvě nová jména s velkými ambicemi – služba společnosti Dáme jídlo nazvaná Dáme market a také mezinárodní hráč Everli se silným kapitálovým zázemím.

Oba hráči mají trochu odlišnou strategii, díky které si slibují uspět na konkurenčním trhu.

Dáme market se rozhodl vybudovat systém desítek skladů v regionech, aby byl zákazníkům skutečně na dosah. Zaujmout chce mnohem skromnější nabídkou, podobnou večerkám, z velkoobchodu JIP a krátkým doručením nákupu do 15 minut. Službu zatím nabízí v Praze, Plzni, Olomouci a v Brně.

Rádi bychom nabídli službu rychlých nákupů s doručením do pár minut všem našim zákazníkům.
Mikolaj Komorowski, ředitel služby Dáme market

Využívá přitom logistiku Dáme jídlo, rozvozce z restaurací po celém Česku. „Stejně jako u naší nabídky hotových jídel z restaurací bychom rádi nabídli službu rychlých nákupů s doručením do pár minut všem našim zákazníkům. Cílem tedy je rozšířit nabídku Dáme market do všech regionů v republice,“ říká Mikolaj Komorowski, ředitel služby Dáme market. Dáme jídlo už dnes rozváží potraviny z partnerských obchodů Žabka a Tesco Expres.

Dalším nováčkem na českém trhu je Everli, mezinárodní služba, která zajišťuje dopravu potravin z českých obchodních řetězců, z nichž někteří online vlnu zaspali. V březnu začala působit v Praze, Brně a Ostravě a následovala Olomouc, Plzeň, České Budějovice, Liberec a Havířov.

„Na český trh jsme přišli v pravý čas. Jednak čeští zákazníci museli zůstat doma s omezenými možnostmi nákupů a jednak čeští prodejci potravin nemohli prodávat své zboží,“ říká šéfka mezinárodního obchodu Anka Podkowinska-Tretyn. Everli na začátku letošního roku napumpovala do expanze včetně Česka 2,2 miliardy korun. Rychle už před covidem rostla v Itálii a Polsku.

Vlastní e-shop má zatím pouze Tesco. V roce 2022 chystá virtuální košíky rozjet Billa a záměr už oznámil také Ahold, majitel řetězce Albert. Lidl má několik let internetový obchod pouze pro nepotravinářské zboží.

Boj o venkov

Na cestě do online světa je také skupina COOP, pod níž je zhruba 2 500 družstevních prodejen různých značek. Zatím si razí cestu skrze své výdejní boxy a možnost vyzvednutí nákupu na prodejnách, ale zvažuje také rozvoz domů.

„Nové konkurence spojené s online řešeními se nebojíme. Úspěšně rozvíjíme vlastní e-shop, který je aktuálně spojen s více než 500 prodejnami. V tomto roce jejich počet naroste zhruba o další stovku,“ řekl šéf marketingu COOP Lukáš Němčík.

V posledních letech COOP hodně investuje do rekonstrukcí a zvětšuje prodejní plochu obchodů. Ta narostla i přes úbytek venkovských prodejen v loňském roce.

Jako vážnější vnímáme spíše konkurenci ze strany tradičních retailerů.
Lukáš Němčík, mluvčí skupiny COOP

„Jako vážnější vnímáme spíše konkurenci ze strany tradičních retailerů,“ dodal Němčík. Některé obchodní řetězce totiž naopak více pronikají na venkov. Svou první maloformátovou prodejnu otevřela Billa loni v prosinci ve Strašicích u Rokycan zhruba s 2 500 obyvateli. Chystá ale vpád do dalších malých obcí.

Delší dobu už se na venkov pokouší prorazit síť Penny Market. Od roku 2014 otevřela dvacet obchodů v obcích kolem 3 tisíc obyvatel. Letos zatím dvě, ve Volarech a Dobrovici. Loni jich bylo pět, nejmenší ve dvoutisícovém Týnci nad Labem.

Zacílení na malá města je podle mluvčího Tomáše Kubíka dlouhodobou strategií Penny Marketu, který má nejhustší síť prodejen, jejich počet dosahuje bezmála 400.

„Z hlediska velikosti pro nás v rámci expanze není rozhodující ani tak samotná velikost dané obce, jako spíše velikost spádové oblasti v dané lokalitě. Proto i obce s méně než 3 000 obyvateli jsou obecně pro Penny zajímavé,“ říká Kubík.

Příkladem jsou Počátky s 2 600 obyvateli, kde otevře prodejnu v příštích týdnech. V dalších měsících otevře obchod ve Ždírci nad Doubravou, který má také okolo tří tisíc obyvatel.

Reklama

Doporučované