Hlavní obsah

Mastercard spustí platbu na jediný klik. Odpadne otravné opisování karet

Byznys Club. Lednička, která si objedná jídlo sama, a platba na jeden klik. Sledujte debatu. (Video: Seznam Zprávy)

 

Reklama

22. 10. 15:16

Zatímco nakupování mají lidé vesměs rádi, placení nemilují. Všechno směřuje k tomu, aby bolelo co nejmíň. Aby trvalo kratší dobu a klient nemusel nikam nic vyplňovat. Mastercard začátkem nového roku představí platbu na jeden klik.

Článek

„Pracujeme na spuštění, který proces i jednorázového nákupu výrazně zjednoduší. Odpadá nutnost přepisovat číslo karty, její platnost, a přinese platbu na jedno kliknutí,“ řekl ředitel Mastercard pro Česko a Slovensko Michal Čarný v pořadu Byznys Club.

„Není to hudba budoucnosti, chceme ji představit začátkem příštího roku,“ avizuje šéf Mastercard.  Platba jako fyzický úkon, kdy musíte do formuláře vyťukat číslo karty, podle něj v zásadě vymizí. „Trend směřuje k tomu, že placení proběhne na pozadí. Vy jako uživatel potvrdíte, že se může stát,“ vysvětluje Čarný.

Jen za poslední dva roky se objem karetních plateb zvýšil o téměř polovinu. Za internetové nákupy, které vzhledem ke covidovým uzávěrám rostly samy o sobě, lidé kartou zaplatili dokonce o téměř 180 procent víc než v roce 2019.

K nejaktivnějším v Evropě patří Češi v placení prostřednictvím mobilů, hodinek a náramků. V prvním letošním pololetí dosáhl objem plateb nahranými kartami na všech karetních platbách téměř 15 procent. Šéf českého Mastercardu platí platebním prstenem a naznačuje, kam se trend bude dál ubírat. Zařízení, kterými platíme, se podle něj budou dál zmenšovat.

Nakupování jako ve sci-fi? Už se testuje

Na dosah jsou ale i další způsoby placení a ověřování identity. „Ta karta je ruka. Povrch ruky, žíly, které vytváří jednoznačný geometrický otisk. Přijde mi to přívětivější než pocit, že někdo snímá oko,  na oči jsme přece jen citliví,“ avizuje Vladimír Vojtíšek, šéf útvaru Daily banking v ČSOB.

„Platili bychom mávnutím ruky. Není to scifi, ale bude nás čekat dlouhá cesta, aby si na to klienti zvykli. Je to o tom, že dokážeme vysvětlit klientům, že data jsou bezpečná, že o ně nepřijdou. A když už o ně přijdou, tak to neznamená, že jim někdo ruku musí useknout, ale že se to jenom překóduje a můžou ruku používat dál, jako se vymění jedna plastová karta za jinou,“ tvrdí Vojtíšek z ČSOB.

Pokladní mizí, zboží si namarkujte sami

Skenování duhovky má už v zámoří své pilotní projekty. Platba by v praxi netrvala déle než 10 sekund. Australský výrobce oblečení Matt Jensen zase nabídl možnost platit čipem zašitým v rukávu na míru střiženého saka.

Nejen placení, ale i nákup se promění. Kaufland testuje markování zboží vlastním mobilem nebo skenerem. Zákazník si ho načte, když ho ukládá do košíku. Zkoušejí to například v Kauflandu či Makru.

„V rámci retailu v kamenných obchodech je enormní problém s kvalitními zaměstnanci. Ať už potravináři, elektroprodejci, prodejci sportovního zboží budou inklinovat k automatizaci dokončení transakce. Skenování zboží je jedním z těch způsobů, jak toho dosáhnout. Je to směr, kterým půjdeme do budoucna,“  míní Jakub Střeštík, obchodní ředitel Mall group.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované