Hlavní obsah

Mezi Libercem a Jabloncem končí pravidelný provoz tramvají s metrovým rozchodem

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou dnes končí pravidelný provoz tramvají po kolejích s metrovým rozchodem. Od neděle budou spojení mezi oběma městy více než rok zajišťovat autobusy.

Článek

Důvodem je rekonstrukce trati, která začne v pondělí. V neděli odpoledne sice na trasu ještě vyjedou tramvaje, půjde ale o speciální jízdy historických vozů v rámci programu „Konec metrovky v Čechách“. Tramvaje začnou znovu do Jablonce jezdit až koncem příštího roku.

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce dlouhá zhruba 13 kilometrů je v Česku posledním úsekem s rozchodem 1000 milimetrů, v rámci rekonstrukce dostane trať drážní rozchod 1435 milimetrů. V Liberci už vozy s tímto rozchodem jezdí od roku 1998, kdy se rekonstruovala trasa z Lidových sadů do Horního Hanychova. Od Viaduktu do Lidových sadů jsou v krajském městě tři kolejnice, což umožňuje i speciální jízdy historických tramvají s metrovým rozchodem.

Pro přechod z metrového na drážní rozchod měl podle Tomáše Krebse z libereckého dopravního podniku Liberec hned několik důvodů. „Jednak jsme byli poslední v republice, kdo ještě měl metrový rozchod. Jednak výrobce tramvají ČKD Praha tvrdil, že nízkopodlažní tramvaje na metrový rozchod nepůjdou udělat. Pak se dělala kompletní rekonstrukce od Lidových sadů do Hanychova, což město bralo jako příležitost ke změně,“ řekl. Změna rozchodu na Jablonec tak už jen provoz sjednotí. „Jednou z výhod je i to, že při opravách lze používat drážní vozidla,“ dodal Krebs.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a je nejdelší meziměstskou tratí v Česku. Ročně přepraví téměř milion lidí. Naposledy se kompletně rekonstruovala v 70. letech. Modernizace trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Za přispění EU se už do obnovy trati investovalo zhruba 700 milionů korun. Dokončení kompletní rekonstrukce až do Jablonce by teď mělo stát podle odhadů miliardu korun.

„Na trati mezi Libercem a Jabloncem dojde k dokončení zásadní rekonstrukce. Jako první nastává etapa změny rozchodu kolejí na 3,9 km dlouhém úseku U lomu – Vratislavice, výhybna. Tento úsek je již technicky připraven na změnu, díky dříve provedeným rekonstrukcím,“ sdělila Iveta Štočková, mluvčí Eurovia CS, která je dodavatelem. Tato etapa přijde bez DPH na 95,5 milionu korun. Práce mají být hotové do 19. listopadu. Obnoven pak bude provoz tramvají do Vratislavic, do Jablonce budou ještě celý příští rok jezdit autobusy. Zbylou část trati rozdělil dopravní podnik na čtyři úseky, hotové mají být do konce roku 2022.

Reklama

Doporučované