Hlavní obsah

Mýtný tendr v ohrožení. Obří soutěž o 30 miliard korun ostřelují odpůrci ze všech stran

Ukázka z pořadu Peníze, nebo život: Kdo bude na českých silnicích vybírat mýto?Video: Zuzana Kubátová

 

Reklama

Do osmého března se mohou Ministerstvu dopravy hlásit zájemci o správu systému na výběr mýta na českých silnicích v letech 2020 až 2030. Po tunelu Blanka to bude druhá největší státní zakázka v České republice. Osud soutěže je ale nejistý.

Článek

Na základě politických dohod v předchozím kabinetu se má výběr mýta rozšířit v příštích deseti letech o 900 kilometrů dalších komunikací.

Podmínky tendru kritizují firmy, které mají o zakázku zájem. Jeho zrušení ale žádají i hejtmani, starostové, dopravci a mocné podnikatelské asociace. Soutěž také prošetřuje antimonopolní úřad, který prozatím zakázal uzavřít s vítězem smlouvu.

Situaci kolem tendru analyzuje Zuzana Kubátová v novém díle pořadu Peníze, nebo život. Základní informace najdete v kratší verzi ve videu v úvodu článku. Kompletní 26minutovou verzi si můžete pustit níže.

Podívejte se na celý díl pořadu Peníze, nebo život: Mýto jako obchodní artikl.Video: Zuzana Kubátová

Nepopulární soutěž i se svým duchovním otcem - ministrem dopravy Danem Ťokem - se může stát vhodným zbožím pro politické obchody související s jednáním o novém kabinetu Andreje Babiše.

Pokud bude nepopulární soutěž zrušena, může se stát, že vláda nestihne vybrat nového výběrčího mýta včas. Už předloni musel kabinet ze stejných důvodů v časové tísni zadat miliardovou zakázku na mýto firmě Kapsch provizorně takzvaně „z ruky“, tedy bez veřejné soutěže.

Plná verze pořadu Peníze, nebo život popisuje historické kořeny problému zvaného „české mýto“. Osvětluje politické i byznysové zákulisí podivné soutěže. Vysvětluje, proč se k tématu nevyjádřil ministr Ťok. A nabízí rozhovor s dopravním expertem Pavlem Přibylem, podle něhož politici nepochopitelně ignorují ekonomickou logiku i vývoj v Evropě.

Reklama

Doporučované