Hlavní obsah

Na automobilky padl koronavirus v nejhorší dobu. Škody budou těžké

Foto: Škoda Auto

Výroba aut v Česku.

Koronavirus drtí český autoland. Náraz přišel v nejméně vhodnou dobu, kdy se autoprůmysl adaptuje na zpřísněnou emisní regulaci. Kvůli souběhu pandemie s obří technologickou změnou jsou dopady na český autoland horší než krize z roku 2008.

Článek

Včera oznámily dvě ze tří tuzemských automobilek – Škoda Auto a TPCA – že zastavují výrobu. Odstávka hrozí i nošovické továrně Hyundai, kde žádají odbory vyhlášení karantény a váznou dodávky komponentů. Pro český autoprůmysl to jsou ale vlastně jen tři korálky z nekonečné šňůry čerstvých malérů.

Nejde totiž jen o Česko. Koncern Volkswagen přeruší provoz nejen ve Škodě, ale ve všech evropských továrnách ve Španělsku, Portugalsku, Itálii či ve slovenské Bratislavě. Odstavení celkem 35 evropských závodů oznámily už v pondělí automobilky Fiat Chrysler, PSA Group nebo Renault.

Odstávky jsou zatím plánovány v rozmezí 11 dnů po tři týdny. Důvodem jsou protesty odborářů, kteří žádají ochranu pro zaměstnance. Firmy ale mají problémy také s přeshraničním obchodem a logistikou. Mnohým pak chybí pracovní síla kvůli karanténám i uzavírání hranic.

Stopka pro dělníky

Když k uzavření hranic včera přikročilo kupříkladu Polsko, zavřelo tím zároveň polským pendlerům cestu do práce u českých zaměstnavatelů. A ohrozilo tím výrobu v řadě továren v severních Čechách a na Moravě.

K tomu koronavirus zmrazil trh. Autosalony jsou v řadě zemí zavřené, na nákup nového vozu po internetu teď Evropané nemají myšlenky. A nikdo neví, zda bude v dohledné době o auta vůbec zájem.

Jen v Číně, která se dokázala za cenu drakonických omezení s koronavirovou epidemií relativně rychle vypořádat, klesl prodej aut v lednu o 20, v únoru o téměř 80 procent. I to dopadá na české výrobce, jen Škoda Auto v Číně prodává čtvrtinu svých vozů.

Rozsah následků koronavirové pandemie je těžké odhadovat. Kanadská investiční banka RBC Capital Markets nyní předpovídá na letošní rok celkem 16procentní pokles globální produkce aut. Přitom jen evropský autoprůmysl zaměstnává přímo či nepřímo 14 milionů lidí, mnoho z nich propad svého sektoru osobně pocítí.

Česká závislost

Česko je na autoprůmyslu ve srovnání s jinými evropskými zeměmi zvláště závislé. Automobilky a dodavatelské firmy sdružené v oborové asociaci AutoSAP tvoří 23 procent domácího průmyslu, 21 procenty se podílejí na exportu a devíti procenty na národním HDP. Dávají práci 133 tisícům lidí.

„Dopady koronaviru na automotive pocítí celá česká ekonomika,“ varuje Pavel Juříček, majitel továrny na autodíly Brano, která dodává automobilové zámky, tažná zařízení nebo ovládací pedály. Mezi zákazníky má téměř dvě desítky světových automobilek, od koncernu VW přes GM, BMW či Volvo až třeba po Jaguar.

Česko a autoprůmysl

Automobilky a dodavatelské firmy sdružené v oborové asociaci AutoSAP tvoří:

23 procent domácího průmyslu

21 procent exportu

9 procent národního HDP

Pracuje v nich 133 tisíc lidí.

1,3 bil. Kč představují roční tržby automotive.

„Náš segment tvoří roční tržby kolem 1,3 bilionu korun, jen ztráta jediného měsíce představuje asi 110 miliard. Tohle bude těžké pro firmy i pro státní rozpočet. Rozsah ztráty bude záležet hlavně na tom, jak rychle se podaří pandemii zvládnout. A to nikdo z nás neví,“ dodává jeden z nejzkušenějších domácích manažerů z autobranže.

Jistá březnová katastrofa

Všechny predikce pro klíčový obor české ekonomiky jsou teď věštbou z křišťálové koule. Jen jedno je jisté: „Březen bude pro český automotive katastrofální,“ shrnuje vedoucí partner poradenské společnosti EY a zkušený analytik automobilového trhu Petr Knap.

Podle něj ale Evropa bude s koronavirem zápasit určitě déle. „Optimističtější předpovědi říkají, že do konce dubna či května, může to ale trvat i čtyři měsíce,“ varuje Knap. A upozorňuje, že už jen realisticky očekávaný dvouměsíční propad tržeb o 60 či 70 procent by automobilkám způsobil ztráty, které by převýšily dopady krize z let 2008 a 2009.

Ladislav Glogar z Moravskoslezského automobilového klastru pak připomíná ještě další nepříjemnou odlišnost koronavirové krize od finančního propadu po pádu Lehman Brothers před 12 lety. „Tehdy dopady na trh nabíhaly pozvolněji, dalo se na to reagovat s větším odhadem a předstihem. Teď ty zprávy přicházejí nečekaně, je to strašně rychlé.“

Nejméně vhodný moment

Znalci automobilové branže se navíc shodují, že koronavirový šok přišel na automobilový trh v tu nejméně vhodnou chvíli. Tedy v roce, kdy se celý obor automotive s velkými obtížemi adaptuje na přísnější emisní regulaci naordinovanou Evropskou unií.

V oboru probíhá historická technologická změna. Kvůli přísnějším emisním limitům automobilky připravují do výroby mnoho nových elektromobilů a plug-in hybridů, bez nichž nemají šanci novým regulačním podmínkám vyhovět. A pokud jim nevyhoví, hrozí jim už v příštím roce obrovské finanční postihy.

Celý obor je tak v procesu přerodu. „Automobilky i dodavatelé musí extrémně investovat do nových produktů i digitalizace výroby, rostou jim náklady. Řada firem jede velmi na hraně a i při menším otřesu hrozí, že slabší z nich budou odpadat,“ varuje výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.

Horší než pád Lehman Brothers

Lidé z autobranže varují, že dopady koronavirového šoku a karanténních opatření budou vážnější než za velké finanční krize po pádu Lehman Brothers. Tehdy český autoland ořezával stavy zaměstnanců, omezoval pracovní dobu a snižoval či zmrazoval mzdy. Teď ale podle lidí z oboru vážně hrozí v českém autoprůmyslu bankroty.

Otázka je, zda Evropská komise v obavě z těžkých ztrát autoprůmyslu nakonec nezměkčí přísné emisní limity platné od letošního roku. A nedá kvůli koronaviru evropským výrobcům na adaptaci víc času.

Firmy na to určitě budou silně tlačit. Podle Petra Knapa určitou naději mají, přestože před koronavirovým útokem plánoval Brusel naopak ještě další zpřísňování podmínek.

Automobilky i dodavatelé se teď mohou spoléhat jen na rychlé zotavení trhu poté, co se podaří zastavit šíření nákazy. Zprávy z Číny jistou naději dávají. „Velmi rychle nám tam teď rostou objednávky,“ říká Pavel Juříček, který má v zemi dvě továrny.

Růst trhů po odeznění akutní krize ale budou mít v rukou hlavně politici, případně centrální banky. Byznysmeni i analytici z autobranže doufají, že stát vyjde firmám co nejvíc vstříc při hašení jejich akutních finančních potíží. Tedy, že vyhlásí úlevy v odvodech do státní kasy nejen pro malé a střední podniky, ale i pro firmy, které tuto kategorii těsně přerůstají.

A dále, že do autoprůmyslu poté nasměruje také zvýhodněné úvěry a dotační programy, které oboru pomohou. Důležitá bude nejen podpora automotive, ale celé ekonomiky, aby lidi neovládl strach z nezaměstnanosti, nejistých nebo nízkých mezd. Hodně totiž bude záležet na celkové náladě mezi spotřebiteli a jejich chuti utrácet za auta pocházející z českých továren nebo vybavená českými díly. Tedy vlastně za všechna auta dostupná na evropském trhu.

Doporučované