Hlavní obsah

Na zemi jako ve vzduchu. Restaurace prodává „letadlové menu“

Ilustrační fotografie.

Palubní občerstvení je na žebříčku věcí, které jsou na létání odpudivé, pro mnohé poměrně vysoko. Největší nízkonákladová aerolinka v Asii si však myslí něco jiného, protože výhradně z něj složila menu své nově otevřené restaurace v Malajsii. Následovat mají stovky dalších poboček.

Článek

Cestujícím prý chutná občerstvení v letadlech AirAsia tolik, že dopravce údajně jedná podle pravidla „poptávka určuje nabídku“.

Lidé na to mají chuť, tvrdí společnost

„Zpozorovali jsme výrazný apetit pasažérů, pokud jde o naše palubní menu, a tak na něj zkrátka odpovídáme,“ řekla vedoucí manažerka značky Catherine Gohová na tiskové konferenci začátkem tohoto týdne.

Foto: AirAsia

Vedení AirAsia otevírá restauraci s palubním menu v Kuala Lumpur.

První restauraci s nabídkou složenou výhradně z letadlového občerstvení otevřela největší asijská nízkonákladovka v Kuala Lumpur, hlavním městě své domovské Malajsie. Nese stejné jméno, jakým aerolinka označuje právě i svá palubní menu: Santan (v malajštině znamená kokosové mléko).

Nejde o podvrh, přijdou další

Jídlo v inovativním podniku vyjde podle CNN zhruba na tři dolary, v přepočtu tedy asi na 70 korun. Zákazníci si mohou objednat třeba Pak Nasser’s Nasi Lemak, což je specialita přímo od AirAsia, která se skládá z misky rýže s chilli omáčkou, kuřecího masa, smažených ančoviček, křupavých arašídů a půlky vejce natvrdo.

Foto: AirAsia

Pak Nasser‘s Nasi Lemak.

O tom, že Santan není trik nebo pouhý pokus, svědčí i vyjádření dopravce, že do pěti let míní otevřít více než sto restaurací tohoto typu.

Aerolinka ve ztrátě. Pomoc našla i v Brně

AirAsia doufá, že místními specialitami přetáhne cestující od svých západních konkurentů. Šéf společnosti Tony Fernandes rovněž uvedl, že jde o součást širšího plánu aerolinky stát se také lifestylovou značkou.

Největší nízkonákladový dopravce v Asii se pravděpodobně snaží vymanit ze své rostoucí finanční ztráty, která v letošním třetím čtvrtletí poskočila meziročně o pětinu na 55 milionů dolarů. Vedení firmy mimo jiné viní novou daň, která v Malajsii od září zatěžuje cestující odlétající ze země poplatkem mezi dvěma až 36 dolary v závislosti na tom, v jaké třídě stát opouštějí. Platí přitom, že vyšší standard vyjde na více peněz.

USA se o Asii budou přetahovat

Agentura Reuters dále uvádí, že AirAsia přišla o svůj plán otevírat nové linky do Spojených států, protože americký úřad pro civilní letectví zhoršil bezpečnostní hodnocení malajsijských dopravců o úroveň níž do druhé kategorie.

Deník E15 v polovině listopadu informoval o tom, že malajsijská aerolinka našla oporu v expanzi na nové trhy třeba i v České republice. Spolupráci s AirAsia oznámil brněnský vyhledávač letenek Kiwi.com.

Otázkou zůstává, nakolik úspěšný bude plán leteckého dopravce s restauracemi nabízejícími palubní jídla. O samotnou Malajsii a jihovýchodně sousedící asijské země zvyšují zájem i americké jídelní řetězce. Pizzerie Domino plánují jen na domácí půdě AirAsia otevřít 300 poboček do konce příštího roku. Rychlé občerstvení KFC tam má 700 podniků a konkurenční McDonald’s nedávno oznámil investice ve výši 300 milionů dolarů, se kterými se chce v regionu rozrůst o více než 400 dalších výdejních míst.

Doporučované