Hlavní obsah

Návrat k normálu potrvá rok, odhadují firmy, které živí cizina

Foto: Škoda Auto

Výroba aut stojí ve dvou ze tří hlavních automobilek v Česku, totéž platí pro evropské odběratele českých autodílů.

Reklama

Index Exportu: hrozí bezprecedentní propad, čtvrtina exportérů jede jen na čtvrtinový výkon.

Článek

Drtivá většina českých exportérů očekává, že k normálním stavu se jejich byznys vrátí do jednoho roku. Firmy, jejichž tržby jsou přímo napojené na otevřené hranice, volný pohyb zaměstnanců i zboží, logicky drtí opatření posledních týdnů.

Nejde zdaleka jen o to, co udělala Babišova vláda. Ještě víc je ovlivňuje situace v zemích, kam vyvážejí.

Ekonomiky v okolí jsou ochromené, výrobní řetězce zpřetrhané a doprava zboží i osob přerušená. „Kvůli tomu hrozí bezprecedentní propad exportu a zahraničněobchodních aktivit obecně,“ uvedla hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.

Česko má dostatek příkladů, na kterých lze ilustrovat bezprecedentní šok, do kterého ekonomiky uvrhl covid-19. Automobilky a řetězec firem na ně navázaných jsou nejviditelnější z nich. Automobilka Hyundai v Nošovicích už linky pustila do dvousměnného provozu, Škoda Auto a TPCA dosud stojí. Nejde ale jen o tuzemské výrobny – pro většinu dodavatelů pro tzv. automotiv jsou klíčové termíny, v nichž se rozjedou evropské továrny na nová vozidla. Volkswagen například oznámil jako termín spuštění 20. dubna, stejně jako jeho mladoboleslavská dcera.

„Zprávy z průmyslu za minulý měsíc říkají, že řada firem musela výrobu, pokud ji zcela nezastavila, významně omezit, a to o desítky procent, protože jim chybějí nejenom zakázky, ale zejména dělníci, kteří buď ošetřují člena rodiny, nebo čerpají nemocenské dávky. Nejdůležitější však je, že motor českého exportu, automobilový průmysl, se zastavil a zatím objektivně nelze ani očekávat, že prodej osobních automobilů u nás i v celém světě se do pololetí dostane do normálu,“ řekl Otto Daněk, místopředseda Asociace exportérů.

Pandemie koronaviru zasáhla podle průzkumu, který Raiffeisenbank dělá ve spolupráci s Asociací exportérů, 64 % dotázaných firem, jejichž produkce je určena pro zahraničí: 59 % negativně, ale pěti procentům naopak pomohla. Zhruba třetina (přesně 37 %) nemusela do prvního dubnového týdne omezit své podnikání.

Čtvrtina exportérů jede ale na čtvrtinový výkon.

Reklama

Doporučované