Hlavní obsah

Šuplík: Slováci vrací úder zdravého rozumu, zavedli 6 km/hod na chodníku

Jan Lipold
Komentátor
Foto: Shutterstock.com, Seznam Zprávy

Ilustrační obrázek.

V ještě větším bezpečí by chodci byli, kdyby ve svém vlastním zájmu chodili maximální rychlostí 0 kilometrů v hodině. Anebo někam vypadli.

Článek

Pod názvem Šuplík vychází od roku 2023 jazyková a kulturní hlídka, kterou na Seznam Zprávách připravuje Jan Lipold. Protože slova jsou jen kapky deště.

Malá, ale naše radost trvala jenom krátce. Stačilo pár dní, a bratia Slováci už jsou zase napřed. A sice v obraně normálního světa, kde je prvním v obci řidič. A tím posledním chodec.

S nám nejbližším národem sdílíme nejen dějiny, ale také nenápadnou hrdost na své autolandy, vyjádřenou titulkem „Češi i Slováci drtí svět v počtu vyrobených aut“. Kdo víc? Součástí společné kultury je i zdravá rivalita.

V odboji proti diktatuře progresivního šílenství, šikaně automobilistů a nelítostné ideologii neziskové pěší dopravy se Češi poslední dobou blýskli několika úspěchy.

Zvolili si stranu, která je „na straně motoristů, zdravého rozumu a ekonomického rozvoje České republiky“ a slíbila chránit práva kamionové dopravy. Kromě toho jsme zavedli rychlost 150 kilometrů v hodině. To to trvalo!!! A dopracovali jsme se do stavu, kdy zákazové značky v centrech měst už berou šoféři jako čistě informativní, například v Praze na Andělu.

Motoristé sobě míří do vlády. Ale Slováci, sotva se vzpamatovali z ohromujícího českého počinu, správně vyhodnotili, že ho nejde okopírovat, ale jedině přebít nějakým vyšším trumfem zdravého rozumu. A podařilo se. Teď můžeme zase tiše závidět my: takhle se dělá svět, který je ještě v pořádku, do psej matere!

28. října 2025 schválil slovenský parlament zákon, který na chodnících povoluje maximální rychlost 6 kilometrů v hodině. Týká se to víceméně všech a všeho, co se po chodnících pohybuje, takže i chodců, rekreačních a jiných běžců, kol, odrážedel, koloběžek, tříkolek a možná i kráčejících zvířat bez zadních reflektorů do mlhy.

Z oficiální důvodové zprávy vyplývá, že tu jde o bezpečnost. Šestka na chodníku „vychází z horní hranice průměrné rychlosti běžné chůze dospělého člověka“, kdy je „energie nárazu při kontaktu s chodcem minimální“.

Z důvodové zprávy nevyplývá, ale dá se to lehce domyslet, že úplně v největším bezpečí by chodci byli, kdyby ve svém vlastním zájmu chodili maximální rychlostí 0 kilometrů v hodině. Anebo rovnou někam vypadli. Dokud je čas.

Tři technické poznámky: Nejde o žertík z ranku švihlé chůze, vždyť autorem návrhu je poslanec Směru Ĺubomír Vážný. Za druhé, pro zákon byla bytelná vládní většina, proti samozřejmě - ha, tu je máme! - věčně kverulující Progresivní Slovensko. Za třetí, 28. říjen je u Dunaje hybridním státním svátkem i pracovním dnem, čehož parlament využil, aby rukavici Čechům hodil ausgerechnet v den vzniku společného státu.

O to víc zabolí, že jsme s tím nápadem nepřišli první. (Světýlko na českém konci tunelu: programové prohlášení nové motovlády.)

Jak už to bývá, když si někdo dá tu práci zvýšit kvalitu života našich lidí důmyslným opatřením, i po šestce následovaly na internetech rádoby vtipné komentáře škarohlídů. Prý jestli budou radary, jak si počínat, když dobíhám tramvaj, honím zloděje nebo spěchám na záchod, odkdy se přezouvají zimní podrážky, jestli mě na rychlost upozorní navigace, co povinné ručení, a tak dále. Ha ha. Pokuta je 50 eur, ono vás to přejde, posměváčkové.

Tím, že chodíval mnohem rychleji než 6 km/hod, byl známý Václav Havel, takže slovenský zákon se dá brát i jako tamní definitivní odstřižení od neblahých havlovských tendencí. Být mítink na náměstí SNP dneska, měl by to za 50 dřív, než by tam došel, prezident neprezident.

Pro české, respektive pouze česky hovořící občany je důležité, že slovo „chodník“ nemusí mít v češtině a slovenštině stejný význam. Dobré vědět: pomůže to vyhnout se pokutovému bločku, anebo planým obavám z něj.

Na naučnom chodníku můžete klidně přidat plyn, tak jako u nás doma na naučné stezce. Na horskom chodníku ovšem jen na vlastní nebezpečí. Vojnovému chodníku se vyhněte, to je válečná stezka. Cyklistický chodník rovná se cyklostezka. Bližší informace podává Ministerstvo zahraničních věcí.

V názoru na to, jestli zákon slovenskou pěšky chodící komunitu povzbudí, anebo nasměruje do ilegality, se politologové rozcházejí. Úspěch politické strany Chodci sobě, jejíž lídr by proslul natáčením videí, na kterých ostentativně porušuje dopravní předpisy, ale považují za málo pravděpodobný.

Desítkou vyklusávající rebely se selfie tyčemi na bratislavských chodnících ani na Instagramu jen tak nepotkáte, soudí redakcí Šuplíku oslovení experti.

Doporučované