Hlavní obsah

Kultura: „Nechtěli nám půjčit dlaždice z metra.“ Milan Cais o výstavbě stanice Tata Bojs

„Zásadní stavební prvek je drát. Hudebník s ním tráví spoustu času,“ říká zakladatel Tata Bojs, výtvarník Milan Cais. (Video: Tereza Willoughby)

Jak souvisí výtvarné umění s hudbou? V případě Tata Bojs velmi úzce. Výstavu ke třicetinám české kapely připravil Milan Cais, který nás provedl jejími nejdůležitějšími místy.

Článek

„Nechtěl jsem, aby třeba naše staré kytary byly v roli relikvií za sklem, jako to mají v Hard Rock Cafe,“ říká Cais. „Návštěvníci si mohou na cokoli sáhnout, zapojit se do hry.“ Každému z devíti alb, které skupina vydala, je věnovaný samostatný prostor. Od první zkušebny až po oltář rokenrolu.

Vystavená díla vždy představují základní myšlenku daného alba, jeho vizuálního konceptu. Zároveň vypráví okolnosti vzniku. „Klíčová je tahle fotografie, kde jsem s kamarádem Mardošou. Tady vidíte placku The Clash a tady Sex Pistols. Chtěli jsme být přesně takoví,“ ukazuje Milan Cais hned na začátku. „Vyfotil nás pan Huňát na zahradě. Asi pět metrů odtud jsme měli první zkušebnu. Bylo nám tehdy devět let.“

Co je nejosobnější výpověď v hudbě Tata Bojs? Jak vypadají fotky, které pořizuje Mardoša po každém koncertu? A existovala by Caisova výtvarná tvorba bez hudební kariéry a naopak? Sledujte ve videu výše.

Doporučujeme

Reklama