Hlavní obsah

Nejistá kulturní sezóna. Podzimní přípravy připomínají plánování bitvy

Foto: Profimedia.cz

Ředitel benátského filmového festivalu Alberto Barbera s nepostradatelnou rouškou.

Reklama

2. 9. 2020 10:52

Ve středu začíná 77. ročník nejstaršího filmového festivalu světa v italských Benátkách. Jako vůbec první velká kulturní akce od začátku koronavirové pandemie. Jak si vlastně stojí český festivalový a kulturní podzim?

Článek

„Od zimního zděšení jsme se přesunuli k jarní úzkosti a vklouzli přímo do léta plného nejistoty a strachu o budoucnost,“ uvádí v tiskové zprávě letošní ročník mezinárodního filmového festivalu v Benátkách jeho ředitel Alberto Barbera.

Přestože, jak by řekl klasik, Benátky ve spojení s jakoukoliv epidemií nebudí přílišnou důvěru, vedení festivalu se rozhodlo přehlídku uspořádat. Organizace ale bude vypadat jinak. Promítat se bude asi šedesátka filmů, běžně je jich kolem osmdesáti, a to v mnohonásobně více časech a na mnoha místech tak, aby se netvořily davy.

U vchodu se bude návštěvníkům měřit teplota, roušky a dezinfekce jsou už samozřejmě nedílnou součástí jakékoliv akce. Na ostrov Lido, kde se festival koná, má přijet i spousta filmových a hereckých delegací, mezi nimi i Tilda Swintonová, Cate Blanchettová nebo Matt Dillon. Filmy představí režiséři Luca Guadagnino, Alex Gibney nebo Chloé Zhaová.

Samá nejistota

S podzimem začíná kulturní sezóna, na kterou čekají nemalé výzvy. Nejen v zahraničí, ale i v Česku jdou organizátoři do obrovského rizika. Hrozí totiž, že na poslední chvíli nebudou moci akci uspořádat a žádná pojistka na události spojené s pandemií neexistuje.

„Velmi těžko dáváme dohromady program, spousta autorů nám kvůli koronaviru nemůže přiletět, například všichni američtí autoři,“ popisuje Seznam Zprávám organizační problémy Vlasta March, viceprezidentka Festivalu spisovatelů Praha. Literární přehlídka plná autorských čtení a diskusí má podle plánu začínat 7. října.

„Ještě se nám za 30 let konání nestalo, abychom ani ne měsíc dopředu neměli přesný program,“ dodává March. Letošní ročník má příznačné téma „Nezbývá než doufat“, které odkazuje k mottu italské autorky Elsy Moranteové.

Ruší se koncerty na rok 2022

Ještě dříve má začít koncertovat Česká filharmonie. 23. a 24. září zahajuje jubilejní 125. sezónu. „Musíme zorganizovat diváky uvnitř Rudolfina, daleko více pracovníků bude kontrolovat dezinfekci i roušky, to je ale zatím jediné, co můžeme naplánovat,“ říká pro Seznam Zprávy generální ředitel České filharmonie David Mareček.

Podle Marečka prozatím problémy se sponzory nenastaly, Česká filharmonie má velké stabilní partnery Českou spořitelnu a Škodu Auto. „Krize se projeví v budoucnu, můj odhad je tak za dva tři roky,“ předvídá Mareček. „Vidíme to už na plánovaných zájezdech, ruší se koncerty například v Los Angeles nebo na Tchaj-wanu, a to na rok 2022,“ dodává.

„Po prvotním šoku během letošního jara jsme se rychle pustili do příprav,“ přidává svoji zkušenost i Marek Hovorka, šéf Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Ten se každoročně koná v posledním říjnovém týdnu. Letos má podle Hovorky asi čtyři různé varianty, jak by mohl jihlavský festival vypadat.

„Organizace v mnohém připomíná plánování bitvy,“ říká pro Seznam Zprávy Hovorka. I on připomíná, že žádná pojišťovna festival před riziky pandemie nepojistí. Také někteří sponzoři prý neprodloužili kvůli nejistotě spolupráci. „Našli se ale noví partneři a skvěle komunikuje i jedná Státní fond kinematografie a ministerstvo kultury,“ chválí Marek Hovorka státní instituce. Spolupráci s ministerstvem si chválí i ředitel filharmonie Mareček. „Komunikují opravdu rychle a pružně,“ komentuje.

Jdeme do toho

Na podzim čeká Pražany další festival, který doprovází velké davy lidí po celém městě. Signal Festival organizuje videomappingy a světelné instalace po celém hlavním městě a každý rok akce přiláká tisíce i mimopražských návštěvníků. „Vytvořili jsme hned několik verzí festivalu,“ popisuje Seznam Zprávám problémy ředitel Signalu Martin Pošta: „Správnými opatřeními se zabýváme už od dubna,“ říká.

Podle Martina Pošty pracuje festivalový tým zejména na dostatečném „rozptylu návštěvníků“. Zvolili takové lokace, kde se dá regulovat počet lidí, a délka projekcí bude taková, aby se návštěvníci nezdrželi na jednom místě déle než patnáct minut. „Máme připravený i online program,“ upozorňuje však Pošta realitu současné kultury. „Situace samozřejmě přináší i svá ekonomická rizika, ale jdeme do toho,“ dodává šéf Signal Festivalu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované