Hlavní obsah

Nejnebezpečnější silnice Česka. Projeli jsme se po ní

 

Reklama

Na silnicích letos zahynulo méně lidí než loni, ale počet nehod stoupá, někdy i kvůli špatnému povrchu.

Článek

Úsek frekventované silnice ze Žamberku přes Jablonné nad Orlicí do Červené Vody měří jen něco přes 30 kilometrů, a přece je kolem něj několik řidičských pomníčků.

Ústřední automotoklub tuto silnici řadí mezi nejnebezpečnější v republice, a i když v poslední době prošla mnoha úpravami, řada míst je tu stále problematická.

Reportéři Seznamu na ně narazili například na náměstí přímo v Žamberku, kde je zde špatně umístěný přechod. V úzkém úseku mezi domy na sebe chodci a řidiči navzájem nevidí.

Přechod ale momentálně nelze přesunout jinam. Led diody, které nejen v noci upozorňují řidiče na jeho přítomnost, byly pořízeny z evropských dotací a musí na místě ještě nějakou dobu zůstat.

Pěkný asfalt i přehlednost, ale rychlé zatáčky

Celá 30kilometrová část silničního tahu z Čech na Moravu má kvalitní asfalt, je poměrně přehledná a nechybí třeba odrazky mezi pruhy, které nebývají u podobných typů silnic obvyklé.

„Komunikace je tu krásná, ale zůstaly tady stromy v krajnicích, takže neodpouští jakoukoli chybu řidiče,“ říká k jednomu z nebezpečných úseků dopravní inženýr policie Pardubického kraje Tomáš Krpata.

Upozorňuje, že silnici mají díky táhlým esovitým zatáčkám v oblibě hlavně motorkáři.

„Asi největší problém je rychlost. Ta může asi za polovinu nejzávažnějších dopravních nehod, které se tady staly,“ dodává Krpata.

Foto: ÚAMK

Mapa rizikových úseků EuroRAP.

Na seznam rizikových silnic patří vedle trasy ze Žamberku do Červené Vody také například silnice I/16 u Mladé Boleslavi nebo I/17 u Čáslavi.

Nejlepší je naopak úsek silnice mezi Pískem a Vodňany, kde díky lepší infrastruktuře a stavebním úpravám vážných nehod výrazně ubylo.

Na silnicích do září zemřelo 406 lidí, o 84 lidí míň než loni. Stalo se ovšem 72 650 nehod, což je o 7 procent víc než předešlý rok.

Reklama

Doporučované