Hlavní obsah

Největší český e-shop dostane pokutu, měl v pátek otevřeno

Alza.cz se podle České obchodní inspekce snažila obejít zákon (video: Barbora Kalátová).

Prodej, nebo jen výdej? Největšímu e-shopu v Česku hrozí pokuta za to, že na státní svátek 28. října neměl zavřeno.

Článek

Česká obchodní inspekce (ČOI) splnila slib a v pátek 28. října kontrolovala, jestli prodejci s plochou větší než 200 metrů čtverečních dodržují nový zákon. Podle něj měli mít na včerejší státní svátek zavřeno.

Zákazníci ale do provozovny největšího českého e-shopu Alza.cz v pražských Holešovicích přicházeli pro své zboží a podívali se do ní i inspektoři ČOI. Podle nich e-shop zákon obešel. Inspektoři v pátek zboží v Alze objednali, zaplatili a v Holešovicích si ho vyzvedli.

Tvrdí, že vyzvednutí zboží nebo třeba jeho zaplacení jsou prodejními úkony, a ty v pátek ve velkých prodejnách probíhat nesměly.

Mluvčí ČOI Jiří Fröhlich redakci Seznam Zprávy potvrdil, že s prodejcem, který má v pražských Holešovicích velkou výdejnu zboží, inspekce zahajuje správní řízení.

„Do skončení správního řízení nemůžeme být konkrétní a jmenovat konkrétního prodejce. Naši inspektoři ale provedli kontrolní nákup, zboží vybrali, objednali, zaplatili a vyzvedli na jednom místě. Celý nákup proběhl 28. října."

Jen vydáváme, neprodáváme

Alza.cz ale argumentuje, že v pátek 28. října nešlo o prodej. Podle ní si zákazníci ve skutečnosti zboží objednali „na zkoušku“, protože si ho dopředu nemohli fyzicky prohlédnout. E-shop vychází ze zákonné čtrnáctidenní lhůty pro vrácení zboží bez udání důvodu. Zákazník, který nakupuje po internetu, tak například zakoupenou televizi může kdykoli během dvou týdnů vrátit.

Alza tak tvrdí, že 28. října zboží pouze vydávala, a tak zákon neporušila. Už ve čtvrtek na svých webových stánkách zveřejnila prohlášení, že na státní svátek nechá provozovnu v pražských Holešovicích otevřenou.

„Alza.cz otevřením svých provozoven dne 28. 10. 2016 neporušuje platné předpisy. Jednotlivé provozovny slouží k výdeji zboží, řešení reklamací a prezentaci výrobků smluvních partnerů Alza.cz. Zákazníci uzavírají s Alza.cz kupní smlouvy na dálku, na webových stránkách Alza.cz, neuzavírají je přímo na provozovnách Alza.cz. Pokud by orgány veřejné správy tvrdily, že kupní smlouva je uzavřena na provozovnách, nemohli by pak zákazníci Alza.cz vracet zboží ve 14denní lhůtě od převzetí zboží."

Chystá se pokuta

ČOI ale hrozí pokutou. Čtrnáctidenní lhůta na vrácení zboží bez udání důvodů podle inspektorů platí, i když je prodej dokončen až ve výdejně. Nákup byl podle nich zahájen na dálku.

Pokud Alza pokutu nepřijme, což se dá očekávat, může se odvolat k ústřednímu inspektorátu. Ten rozhodnutí pražské ČOI buď potvrdí, nebo změní. Zřejmě tak dojde na tvrdou právní bitvu.

Alza.cz může nakonec podat žalobu ke správnímu soudu. Ta ale nemá odkladný účinek a pokutu by musela zaplatit. Teprve pokud by soud rozhodl, že ČOI udělila pokutu neoprávněně, měl by e-shop nárok na její vrácení.

„Můžeme potvrdit, že kontrola v našem showroomu v Praze Holešovicích proběhla. Doručení oficiálního stanoviska ČOI očekáváme v následujících dnech, proto se v tuto chvíli nebudeme k provedené kontrole vyjadřovat,“ uvedl pro Seznam Zprávy Miroslav Tesař, manažer prodejní sítě Alza.cz.

Doporučujeme

Další zprávy

Reklama