Hlavní obsah

Největší zrada stavebního zákona. Proč nebude fungovat?

Foto: vláda.cz

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Poslanci ANO, SPD a KSČM přehlasovali senátní veto a poslali novelu stavebního zákona k prezidentskému podpisu. Jenže naplnění zákona se může zadrhnout na řadě věcí – a především na chystaném superúřadu.

Článek

Brzy po prvním červenci 2023 čeká Česko pozoruhodný úkaz. Na všech pobočkách stavebního megaúřadu po celé republice budou viset obrovské cedule: „Pro špatný stavební zákon zavřeno do odvolání“.

V této zkratce chtěl opoziční poslanec Martin Kupka (ODS) přiblížit hlavní riziko nové normy, kterou v úterý ve sněmovně prosadili především poslanci ANO a SPD. Rozhodli tím, že současné stavební úřady na obcích budou do dvou let zrušeny a že je nahradí centralizovaný Nejvyšší stavební úřad.

Poslanec Kupka a jeho kolegové, kteří zahajovali politickou kariéru na obecních úřadech, přesně vědí, co tím chtějí říci. Jejich věcné argumenty se však v debatách zákonodárců míjely s názorem těch, kdo s prací na obci zkušenost neměli a zákon odhlasovali.

Nedorozumění ve sněmovně způsobil fakt, že debata od začátku probíhala jako mocenský boj mezi obecními či městskými samosprávami a státem. Autoři zákona v čele s ministryní pro místní rozvoj Klárou Dostálovou (ANO) představili technokratický model státního „superúřadu“, který by dokázal sám povolit stavbu, podobně jako stejně centralizovaná Finanční správa vyřizuje veškeré daně nebo Český úřad zeměměřický a katastrální spravuje veškeré dokumenty o pozemcích.

Anketa

Potřebuje Česko nový stavební zákon?
Ano
63,9 %
Ne
36,1 %
Celkem hlasovalo 5799 čtenářů.

Tím bude nahrazen současný „sloučený model veřejné správy“, při kterém jsou stavební úřady součástí radnic a magistrátů. Starostové a tajemníci zajišťují jejich provoz, náklady včetně úřednických platů však hradí stát – a proto také starostové nesmějí verdikty úředníků ovlivňovat.

Starostové se brání. Podle argumentace ministryně i příznivců jejího návrhu to však dělají jen z toho důvodu, že ztratí neformální vliv nad úředníky, který je přitom v rozporu se zákonem.

„Navrženou změnou není zasaženo do pravomocí samospráv, neboť ani v současné době povolování staveb není výkonem samosprávy,“ připomněla ministryně v úterním jednání Sněmovny. Představitelé obcí mohou se stejnou logikou namítnout, že zřízením superúřadu chtějí svou moc posílit politici a úředníci na centrální úrovni.

V takových sporech ztrácí diskuse o stavebním zákonu věcný základ. Senátor Petr Vícha se ho pokusil přiblížit tvrzením, že „dojde k fatálnímu oddálení veřejné správy, zejména od lidí na venkově“. V první řadě ovšem nejde o to, že někteří občané budou na nový úřad dojíždět 30 nebo 50 kilometrů. Především se zhorší komunikace uvnitř jednotlivých obcí a regionů, bez níž není možné o stavbách efektivně rozhodovat.

Stanovisko v povolovacím řízení dnes vydávají především úředníci, kteří pracují přímo pro obec, vedle zaměstnanců stavebního úřadu odbory územního plánování, dopravy, životního prostředí, správy vodních zdrojů a kromě nich další místní instituce, jakými jsou hygienici, hasiči, památkáři.

Jak vysvětlili Martin Kupka nebo jeho kolega Jan Čižinský (KDU-ČSL), jednání mezi všemi referáty moderuje obvykle tajemník úřadu či komise zřízené starostou. Napříště většinu těchto odborností pod sebe stáhne a bude řídit šéf superúřadu. Venku ovšem zůstane dosavadní lídr stavebních řízení, kterým je starosta a samospráva zastupující ve stavebním řízení zájmy obce.

Ponížení starostové mohou transformaci stavebních úřadů sabotovat třeba tím, že zablokují přechod svých úředníků do státních služeb, případně je mohou vypovědět z obecních budov. Nedělalo by jim větší potíž rozbít povolovací řízení na jakoukoli stavbu. Nový model zkomplikuje jenom to, že obce vznik nových úřadů aktivně nepodpoří.

Starostové nemají a nebudou mít zájem stavby na svém katastru zdržovat. Vesměs schvalují některé novinky stavebního zákona, jako je zavedení digitalizace, závazných termínů a apelací, tedy pravidla, že odvolací orgán nemůže stavební povolení vrátit první instanci. Přesto mohou jen zpovzdálí sledovat, jak dosavadní agendu přebírá shora dosazený technokrat, „který nemá vztah k území, o kterém rozhoduje“.

Bude si ji muset osvojit s dalšími – často neznámými – kolegy v rámci nových právních předpisů. Nahodit složitý mechanismus pomocí lidí, kteří si zároveň musí osvojit komunikaci mezi sebou i s vnějším prostředím, nemusí dopadnout dobře.

Autoři zákona se pochybnosti nesnažili rozptýlit, proto se spojenci obcí z koalic Piráti + Starostové a Spolu ani při úterní debatě ve Sněmovně netajili, že se ještě zákon pokusí zrušit, buď po volbách pomocí nové většiny ve Sněmovně, nebo pomocí soudů.

Nejvyšší stavební úřad vznikne v lednu 2022. Do roka by měl být naplněn zaměstnanci a od července 2023 agendu povolování staveb definitivě převzít.

Doporučované