Hlavní obsah

Některá ruská média neposílají zpravodaje do Státní dumy, kvůli aféře politika, který měl obtěžovat novinářky

23. 3. 2018

Ruským novinářům se nelíbí reakce etické komise parlamentu na aféru jednoho z poslanců. (Video: AP)

Závěry etické komise ruského parlamentu, která posuzovala chování Leonida Sluckého obviněného ze sexuálního obtěžování, popudily některá média. Ta nyní do Státní dumy nevysílají své reportéry.

Článek

Některá ruská nezávislá média bojkotují dění v parlamentu a přestala tam vysílat své zpravodaje. Důvodem je chování šéfa zahraničního výboru Státní dumy Leonida Sluckého, kterého obvinily tři novinářky ze sexuálního obtěžování, a následná reakce etické komise ruského parlamentu. Ta se chováním Sluckého zabývala a dospěla k závěru, že nijak nepochybil.

Rozhlasová stanice Echo Moskvy oznámila, že ze solidarity s novinářkami, které se staly oběťmi obtěžování, se rozhodla odvolat z parlamentu své zpravodaje obojího pohlaví a že nebude spolupracovat se Sluckým. Stejný krok učinila i internetová televize Dožď a mediální holding RBK, na protest proti tomu, že etická komise fakticky sexuální obtěžování povolila. Deník Kommersant uvedl, že nebude spolupracovat se Sluckým ani s etickou komisí, protože má jiné etické názory, a server Lenta.ru se rozhodl smazat všechny materiály o Sluckém.

Předseda dumy Vjačeslav Volodin oznámil, že média, která se rozhodla pro bojkot, přišla o akreditaci, tedy o přístup do sněmovny. „Nepřísluší mi hodnotit rozhodnutí redakcí a vydavatelství. Je to jejich kompetence a právo,“ dodal s tím, že duma je podle něj nejotevřenější ruský orgán a akreditováno je v ní 1001 novinářů. Ochranka sněmovny podle serveru Newsru.com při příchodu kontroluje, zda jsou jména novinářů na seznamu.

Média reagují na rozhodnutí etické komise ruského parlamentu. Její šéf Otari Aršba po uzavřeném slyšení Sluckého i údajně poškozených oznámil, že poslanec v ničem nepochybil. Obvinění byla podle komise předem dohodnutá, protože ženy promluvily ve stejnou dobu a navíc dlouho po údajném provinění. Jejich tvrzení je prý záměrně vytrženo ze souvislostí.

Během jednání před budovou Státní dumy demonstrovaly skupiny novinářů, kteří se dožadovali nestranného vyšetření Sluckého kauzy.

Na chování Sluckého si stěžovaly moderátorka televizního kanálu RTVi Jekatěrina Kotrikadzeová, producentka internetové televize Dožď Darja Žuková a reportérka ruského vysílání BBC Farida Rustamovová. Svůj příběh veřejně popsala jen Rustamovová, kterou údajně poslanec osahával a domáhal se, aby se stala jeho milenkou.

Doporučujeme