Hlavní obsah

Není to žádný dar, řekl šéf Smartwings poslancům k žádané záruce

Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy

Měsíční ztráta dopravce Smartwings kvůli koronaviru činila podle vedení společnosti až 2,5 miliardy korun.

Reklama

Akcionáři letecké skupiny Smartwings by měli poskytnout zhruba dvě třetiny potřebné částky na záchranu společnosti. Zbylou třetinu by pak měl zajistit stát formou garance za komerční úvěr.

Článek

Pomoc státu leteckému dopravci Smartwings by měla být formou státního úvěru nebo státní záruky za úvěr u komerční banky. Balík peněz potřebný na záchranu společnosti se nyní pohybuje kolem dvou miliard korun, dvě třetiny potřebné částky by měli poskytnout akcionáři leteckého dopravce. Uvedl to ministr dopravy Karel Havlíček (nestr. za ANO) na jednání sněmovního podvýboru pro letectví.

„Potřeba, která byla ještě před 14 dny přes dvě miliardy korun, je dnes řádově mezi 1,6 až dvěma miliardami. Stále se to dopočítává,“ uvedl Havlíček s tím, že díky postupnému obnovování leteckého provozu se původní částka snižuje.

„Jednáme se státem v tom směru, že akcionáři i stát by se měli spolupodílet na garanci nebo formě půjček. Výše zatím není upřesněná, ale budeme chtít, aby to bylo rozloženo tak, že akcionáři i stát budou participovat,“ uvedl generální ředitel Smartwings Roman Vik, který se jednání podvýboru účastnil.

Ani on žádnou konkrétní částku neuvedl. „Expertní komise Ministerstva dopravy vytvořila model, který říká, kolik peněz je zhruba dostačujících pro to, aby společnost velmi reálně přežila koronavirovou krizi. Tento model se v současné době finalizuje. Počítáme, že pomoc by měla být v řádu okolo 800 milionů až miliardy korun, a to formou záruky za úvěr u normální komerční banky. Není to žádný dar,“ řekl novinářům.

Výpadek tržeb, který firmě způsobilo okamžité zastavení leteckého provozu, vyčíslil na dvě až dvě a půl miliardy korun měsíčně. Vik uvedl, že Smartwings stát žádají jen o to, o co žádali i ostatní letečtí dopravci ve světě.

Novináři se ho dotazovali i na inzerci v několika českých denících, kterou si Smartwings zaplatily, aby si v ní stěžovaly na nedostatečnou pomoc ze strany státu (popsali jsme zde). I v něm dopravce upozorňoval, že aerolinie jinde ve světě se nějakého typu pomoci dočkaly.

„Investovali jsme do podvědomí lidí. Chceme ukázat veřejnosti, která byla nějakým způsobem mediálně dostaná do situace, že tady jedna jediná firma Smartwings žádá něco nestandardního, nenormálního, jaká je realita. My jsme chtěli, aby se celá ta situace odpolitizovala, aby si každý rozumný občan tohoto státu udělal obrázek o tom, jak pomáhají jednotlivé státy a jak pomáhá Česká republika odvětví, které je nejhůř zasaženo touto krizí,“ prohlásil.

Částku, kterou aerolinky za inzerci utratily, nechtěl říct, prý nebyla nijak vysoká.

Termín rozhodnutí o případné státní pomoci Smartwings zatím Havlíček odhadnout nechtěl, půjde zřejmě o týdny. Klíčový bude postoj členů vlády a koaličních partnerů.

Anketa

Měl by stát pomoci Smartwings překonat koronavirovou krizi?
Ano
23,4 %
Ne
76,6 %
Celkem hlasovalo 449 čtenářů.

Reklama

Doporučované