Hlavní obsah

Nové metro D se prodraží téměř na 100 miliard. A to nemusí být konec

Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Budoucí podoba stanice Nové Dvory.

Reklama

Rozpočet na stavbu zcela nové linky metra nafoukne podle pražského Dopravního podniku inflace.

Článek

Nová trasa D pražského metra se ještě ani nezačala hloubit a už této největší investiční akci hlavního města rostou náklady.

Rozpočet na stavbu podzemní dráhy mezi Náměstím Míru a Písnicí spočítal před dvěma lety Dopravní podnik na 72,6 miliardy. Nejnovější odhad ale mluví o nákladech 97,8 miliardy.

Znamená to zvýšení o 34,7 procenta.

Poslechněte si článek v audioverzi.

Tato čísla Dopravní podnik uvádí v nejnovější prezentaci určené pražským zastupitelům, kteří mají zítra o stavbě nové trasy metra jednat. Opozice chce otevřít problém, o němž Seznam Zprávy napsaly ve středu: Společnost Eurovia si stěžuje u Evropské komise na podle ní neférové podmínky veřejné soutěže vypsané na první část trasy D. Podle Eurovie je zakázka jednoznačně ušitá pro konkurenci – pro společnost Metrostav a na ni navázané firmy.

Tématem schůze zastupitelů má být právě také rostoucí cena. „Určitě se na to budeme ptát. Protože zničehonic se dozvídáme, že metro vlastně bude stát skoro 100 miliard,“ potvrdil opoziční zastupitel Ondřej Prokop ze hnutí ANO.

Podle ředitele Dopravního podniku Petra Witowskiho, který je autorem prezentace pro zastupitele, se metro zcela jistě prodraží kvůli inflaci. Cena vozů metra sice zůstává podle Witowskiho stejná, hloubení tunelů a vybudování dopravního systému je nyní dražší až o 17 procent.

O dalších 5,3 procenta naroste cena první části metra mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Mimo jiné proto, že ji Dopravní podnik chce stavět po jednotlivých stanicích tak, aby se neotevíral až celý úsek najednou, ale po jednotlivých dokončených stanicích.

Celkově může inflace po dobu výstavby metra dosáhnout desíti procent (podle České národní banky jsou to dvě procenta za každý rok). V prezentaci ředitele Witowskiho se píše, že původní rozpočet se vlivem inflace nepočítal.

„Ze statistického vývoje a i s predikcí inflace v nejbližších letech ve výši cca dvou až čtyř procent je zřejmé, že každý rok zpoždění výstavby činí pouze na inflaci částku dvě až čtyři miliardy korun,“ počítá Witowski v materiálu pro zastupitele.

Zpoždění je přitom pravděpodobné hned z několika důvodů – a prezentace některé také konkrétně zmiňuje.

Dopravní podnik zatím nemá potřebná stavební povolení, rád by je získal v srpnu letošního roku. Ale při pesimistické variantě je ve hře až březen roku 2022.

Navíc má Dopravní podnik problémy s veřejnou soutěží na úsek mezi Pankrácí a Olbrachtovou. Společnost Eurovia podala stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a nově i k Evropské komisi, která bude přezkoumávat, jestli podmínky zakázky nejsou diskriminační.

Vedení podniku v prezentaci připouští, že proti plánům z roku 2019 je stavba ve skluzu téměř o rok a půl. A jestli budou trvat potíže se stavebním řízením a s vybráním dodavatele, může se termín zahájení prodloužit ještě o další rok.

Reklama

Doporučované