Hlavní obsah

O zakázku na zvedací plošinu pro prezidenta Zemana nemá nikdo zájem

Foto: hrad.cz

Prezident Miloš Zeman.

Reklama

Ministerstvo obrany hledalo firmu, která bude kvůli prezidentově snížené pohyblivosti asistovat při jeho letech Airbusem A319. O zakázku ale nikdo neprojevil zájem. Seznam Zprávám to oznámilo Ministerstvo obrany.

Článek

Ministerstvo obrany marně hledá firmu, která by pomohla při nástupu prezidenta Miloše Zemana do letadla. O zakázku nikdo neprojevil zájem.

„Do výběrového řízení na zajištění služby se nepřihlásil žádný uchazeč. Výběrové řízení tedy bude zrušeno. Zřejmě v příštím týdnu bude vyhlášeno nové,“ napsala v odpovědi pro Seznam Zprávy Jana Zechmeisterová z tiskového oddělení Ministerstva obrany.

Ministerstvo poptávalo takzvaný ambulift - zařízení, které vyzvedne vozíčkáře přímo na palubu letadla. Plošinu má k dispozici například pražské letiště, prezident ale cestuje z armádního letiště v Kbelích.

Obrana počítala se zajištěním 10 až 20 letů do konce roku 2023, kdy Miloši Zemanovi končí mandát. Hodnota zakázky byla ve výši 2,4 milionu korun. Vítěz soutěže měl ambulift na letiště Kbely včetně obsluhy dodat vždy v době, kdy má prezident odletět nebo přiletět.

V zadávací dokumentaci ministerstvo uvádí, že vítěz má zajistit důstojný nástup a výstup. Právě ten nyní kbelské letiště pro vozíčkáře zajistit nemůže. Naposledy kvůli tomu letěl prezident na zahájení školního roku do Brna nikoli airbusem, ale letounem CASA.

Do něj lze najet výklopnou rampou. Oproti strojům běžně užívaným ústavními činiteli ale nabízí tato letadla nižší cestovní komfort. A to hlavně kvůli hlučnosti, protože kabina na rozdíl od dopravních airbusů není odhlučněná.

Foto: Letiště Václava Havla

Ministerstvo obrany poptávalo podobné zařízení, které pro přepravu vozíčkářů používá například Letiště Václava Havla.

V minulosti pro přelety v Česku politici používali především armádní vrtulníky. K dispozici měli také menší letouny Jak-40, které ale už byly z armádní výzbroje vyřazeny, životnost končí i dalšímu menšímu letadlu Challenger.

Strojů CASA má armáda k dispozici šest, dva nejnovější dostala letos. Využívá je například k dopravě vojáků na mise, k cvičením nebo k přepravě materiálu. Slouží ale také pro přepravu politiků nebo úředníků na střední vzdálenosti, tedy především po Evropě.

Reklama

Doporučované