Hlavní obsah

Objednali se, ale vakcína nepřišla. Je to chyba systému, tvrdí nemocnice

Foto: paparazzza, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

18. 1. 16:11
aktualizováno • 18. 1. 19:31

Objednaní senioři dorazili do Nemocnice Neratovice, vakcína na ně ale nezbyla. „Rezervační systém automaticky vypsal termín bez ohledu na stav zásob,“ tvrdí nemocnice.

Článek

Do nemocnice ve středočeských Neratovicích v sobotu dorazili první senioři, kteří uspěli ve složité online registraci k očkování proti nemoci covid-19. Místo vakcíny na ně ale čekala nepříjemná zpráva: Očkovací látku nemáme, jděte domů.

Nemocnice se snažila informovat objednané seniory o tom, že se očkování nedočkají. Nepodařilo se ale zkontaktovat každého, kdo si zajistil termín. Ti šťastnější se o zrušení rezervace dozvěděli dřív než na místě.

„V pátek 15. ledna jsem objednal svou babičku k očkování ve výše zmíněné nemocnici přes oficiální rezervační portál Ministerstva zdravotnictví. Obratem mi přišlo potvrzení o rezervaci termínu na konkrétní datum i čas. Dnes mi dokonce přišlo i upozornění, že se termín blíží,“ popsal v pondělí redakci čtenář Radek Barta.

„Když jsem se byl informovat o detailech na recepci nemocnice, řekli mi, že vakcína nedorazila, a odkázali mě ke sledování informací na jejich webových stránkách. S tím, že jakmile bude vakcína dostupná, musím vytvořit rezervaci znovu,“ zlobí se.

Nemocnice přitom odmítá, že by šlo o její pochybení. Na vině je údajně zpackaný registrační systém, který objednání konkrétních termínů umožnil i přes to, že do nemocnice nedorazila očkovací látka.

„Nemocnice Neratovice se přihlásila do Centrálního rezervačního systému Ministerstva zdravotnictví,“ potvrdila redakci Seznam Zpráv mluvčí Petra Plutnarová. Jenže ministerstvo už bez vědomí nemocnice hned od sobotního rána vypsalo konkrétní termíny. „A to i přesto, že nedostatková vakcína vůbec nedorazila,“ podotkla Plutnarová.

„Rezervační systém Ministerstva zdravotnictví bohužel umožnil automatické rozeslání termínů k vakcinaci bez ohledu na stav zásob vakcín,“ dodala mluvčí. „Hned po rozklíčování problému se naši administrátoři snažili situaci vyřešit, objednané termíny v systému včas zrušit a objednané klienty tak o zrušení termínu vyrozumět. K dnešnímu dni máme všechny objednávky do konce ledna zrušené. Bohužel se ukázalo, že informace o zrušení termínu nedorazila přes systém všem objednaným klientům včas.“

Naštvaní senioři a jejich příbuzní si nyní stěžují na práci ministerstva a fungování jeho rezervačního systému.

Rezervační systém provázejí od jeho spuštění problémy. Samotný způsob rezervace je pro seniory obtížný, webový formulář navíc nevydržel nápor zájemců, takže objednání místo avizovaných minut trvalo často několik hodin. Ministerstvo také zmatečně komunikovalo, kolik termínů vůbec vypisuje nebo jakým způsobem upozorní na další vypsané termíny. V případě neratovické nemocnice ale ministerstvo vinu odmítá.

„Je v gesci každého očkovacího místa, kolik termínů a kdy uvolní, tedy je to právě dané očkovací centrum, které ví, kolik pacientů zvládne naočkovat v daný čas, respektive kolik má k dispozici aktuálně vakcín. Toto tedy jistě není systémová chyba na straně Ministerstva zdravotnictví, potažmo Centrálního rezervačního systému,“ uvedla na dotaz redakce mluvčí Ministerstva zdravotnictví Barbora Peterová.

Ministr Jan Blatný po jednání vlády zopakoval, že se chyba musela stát na straně nemocnice.

„Pakliže se stane, že na daném místě není pro toho seniora vakcína, tak to, prosím, není chyba Centrálního rezervačního systému ani složek Ministerstva zdravotnictví, které ho provozují nebo na něm participují. Jestliže k tomu dojde, tak se jedná o informaci, kterou tam musel z nějakého důvodu, třeba i z důvodu technické nebo jiné chyby, špatně vložit ten, kdo spravuje to očkovací místo,“ řekl Blatný.

Podobně i premiér Andrej Babiš si chyby nepřipouští. „Technické problémy byly hlavně na straně nemocnic. Vyřešilo se to,“ řekl Babiš po jednání s prezidentem Zemanem. „Pana Dzurillu (vládní zmocněnec pro digitalizaci a ICT – pozn. red.) navrhnu na státní vyznamenání. Protože si to zaslouží a dělá skvělou práci. Zkrátka to zvládli, funguje to a není důvod stále něco kritizovat,“ dodal premiér.

Některé nemocnice ale vidí situaci opačně. Například ostravská fakultní nemocnice nebo pražská FN Motol začaly očkovat už v sobotu ráno. Chyběl jim k tomu ale seznam objednaných seniorů. Naopak Neratovice s očkováním nemohou začít dřív, než dorazí samotná vakcína.

„Velice nás mrzí, že někteří senioři a jejich doprovod vážili cestu zbytečně. Hned jak obdržíme dostatek očkovacích látek, jsme připraveni ihned klienty začít očkovat,“ slibuje mluvčí.

Článek jsme rozšířili o stanovisko ministra Blatného po jednání vlády – pozn. redakce.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované