Hlavní obsah

Odstraňování billboardů se mění v soudní bitvy. Je to jako zbourat dům, argumentuje firma

Boj o billboardy u silnic v Česku přitvrzuje.Video: Petr Švihel, Seznam Zprávy

 

Reklama

Boj o billboardy v Česku pokračuje. Poté, co je vlastníci z větší části odstranili od dálnic, se teď bojuje prakticky o každé reklamní zařízení.

Článek

Poté, co zmizely billboardy od dálnic, jejich provozovatelé svádí právní bitvy o prakticky každý jednotlivý kus, který by měl být odstraněný.

Například o konkrétní reklamní poutač na výjezdu z Brna v Komárově u silnice první třídy se skupina BigBoard soudila tak dlouho, jak to bylo možné.

Jde o takzvaný bigboard, která má reálně téměř třikrát větší plochu než obyčejný billboard. S tím souvisí i zajímavější cena. Zatímco pronájem normálního billboardu vyjde bez slev na okraji Brna na zhruba 15 tisíc korun, tak u bigboardu si musí zájemce násobně připlatit. Měsíční nájem vyjde bez slev na téměř 90 tisíc korun.

Redakce Seznam Zpráv má k dispozici rozsudek Krajského soudu v Brně, kde skupina BigBoard žalovala Jihomoravský kraj, protože společnost vyzval k jeho odstranění.

Firma v žalobě argumentuje tím, že samotný billboard byl postavený dřív, než vznikla novela zákona o pozemních komunikacích, která vytvořila kolem silnic prvních tříd a dálnic takzvaná ochranná pásma. Padesát metrů u silnic, respektive 250 metrů u dálnic nesmí být žádná reklama. Zákon začal platit na podzim 2017.

Podle skupiny BigBoard Praha je ale odstranění tohoto reklamního zařízení stejné, jako kdyby úřad zpětně požadoval zbourání domu. Zákaz by podle žaloby neměl být vyžadován zpětně na reklamní zařízení, které už stojí.

„Ve vztahu k předmětnému reklamnímu zařízení nejsou evidovány žádné dopravní nehody,“ píše BigBoard Praha dále v žalobě a dokládá tak, že jde o bezproblémovou stavbu.

Krajský soud ale firmě nedal za pravdu a potvrdil výzvu Jihomoravského kraje na odstranění daného billboardu. BigBoard Praha následně podal ještě kasační stížnost, ani s tou ale neuspěl. Spor se tak u soudů táhl rok.

Když se server Seznam Zprávy zeptal mluvčí skupiny BigBoard Pavlíny Stránské, proč byl pro ně tento spor tak důležitý, dostal strohou odpověď: „Nerozumím otázce.“

Jen v Jihomoravském kraji jsou podané další čtyři kasační stížnosti právě kvůli výzvám na odstranění billboardu.

Podle silničářů bylo u dálnic v době, kdy zákaz začal platit, 1142 nepovolených billboardů. Začátkem roku Ministerstvo dopravy mělo informace o tom, že bylo odstraněno 912 reklamních poutačů, tedy prakticky tři čtvrtiny z nich.

Právě na dálnice přitom mířila další žaloba skupiny BigBoard. Její dceřiná společnost Czech Outdoor žalovala u Městského soudu v Praze Ministerstvo dopravy kvůli odstraňování reklam z mostů nad dálnicemi.

„Žalobce namítal, že takováto reklamní zařízení nejsou v jejich silničních ochranných pásmech,“ popsala Lenka Rezková, mluvčí Ministerstva dopravy, co se firma snažila soudně napadnout.

Zjednodušeně firma argumentovala tím, že v zákonně se mluví o ochranném pásmu po stranách dálnic, ale ne nad dálnicemi.

„Což je z pohledu cíle a účelů definice silničních ochranných pásem dle zákona o pozemních komunikacích zcela absurdní,“ dodává Rezková.

Firma svoji žalobu stáhla před začátkem soudního jednání.

Podle Vojtěcha Razimy, dlouholetého bojovníka proti billboardům, se provozovatelé reklamních poutačů začali soustředit po dálnicích právě na okraje měst a na hlavní tahy, které do nich vedou.

„Jak skončily billboardy na dálnicích, tak si snaží udržet každé místo,“ říká Vojtěch Razima.

Skupina BigBoard je jedničkou na českém trhu s venkovní reklamou. Známá je i například svojí akcí, kdy billboardy přelepili státními vlajkami a prohlásili, že tak přestávají být reklamním zařízením.

Ve své poslední výroční zprávě za první pololetí 2018 skupina popisuje, že kvůli zákazu billboardů přišla na tržbách o 62 milionů korun, v druhém pololetí pak očekávala pokles tržeb o dalších necelých čtyřicet milionů korun.

Skupina také ve výroční zprávě zmiňuje, že na demontáž billboardů si připravila 43 milionů korun. Nakonec z této vytvořené rezervy použila jen necelých sedm milionů korun.

Reklama

Doporučované