Hlavní obsah

Opravená Slovenská strela odjela z Přerova do Kopřivnice

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Legendární železniční vůz Slovenská strela ve čtvrtek ráno po více než dvouleté rekonstrukci odjel z Přerova do Kopřivnice, kde bude umístěn do nového expozice muzea spravovaného společností Tatra Trucks.

Článek

Opravená Slovenská strela má za sebou zkušební jízdy i závěrečnou zkoušku pod dohledem drážního komisaře. Rekonstrukce vozu stála necelých 50 milionů korun, na 68 milionů korun pak přišla expozice pro Slovenskou strelu v Kopřivnici, která bude přístupná veřejnosti. „Slovenská strela se vrací plně zrekonstruovaná a plně funkční zpátky do Kopřivnice. Restaurování vozu bylo komplexní, protože se už nacházel ve velmi špatném stavu,“ řekl před odjezdem Slovenské strely z Přerova odborný garant restaurování vozu Jiří Střecha, podle kterého rekonstrukce byla vzhledem k unikátní konstrukci Slovenské strely velmi náročná.

V přerovských opravnách firmy ČMŽO - elektronika dostal loni motorový vůz původní barvy, tedy višňově červenou a na střeše starozlatou. Zároveň byl rekonstruován interiér, ve kterém byly nalepeny nové tapety, podlahové krytiny i repliky původních dlaždiček. V historickém voze byla instalována kuchyňka a přípravna, a to včetně původní ledničky. Do vozu byly poté namontovány sedačky vyrobené v Ostravě jako přesné repliky originálů.

Odborníkům se podařilo obnovit původní systém pohonu, díky kterému se Slovenská strela rozjíždí na elektrický pohon. „Kolem 80 kilometrů za hodinu se potom přepne na přímý mechanický záběr, což v tom roce 1936 motorovému vozu umožňovalo, že měl velmi rychlé rozjezdy a díky tomu mohl krátit jízdní doby oproti klasickým rychlíkům s parní lokomotivou,“ podotkl Střecha, podle kterého byla Slovenská strela vlajkovou lodí tehdejších Československých státních drah. „Byl to jeden z vrcholů motorizace našich drah před 2. světovou válkou,“ dodal.

Motorový vůz Slovenská strela byl vyrobený v roce 1936 v Tatře a naposledy jezdil v 50. letech. Motorový vůz od roku 1936 jezdil na trati Praha - Bratislava, i proto dostal pojmenování Slovenská strela. Byl to tehdy nejrychlejší spoj, který jezdil po československých kolejích. Vlaky Slovenská strela byly vyrobeny dva. Jeden později vyhořel a druhý se dostal v roce 1960 do kopřivnického muzea. Dlouhá desetiletí je jedním ze symbolů města. Slovenská strela je jedinou movitou památkou v Moravskoslezském kraji.

Doporučované