Hlavní obsah

Ostrava má nejzelenější MHD. Jako první se zbavila vozidel na benzin a naftu

Foto: Profimedia.cz

Generální ředitel Dopravního podniku Ostrava a předseda představenstva Daniel Morys.

Reklama

Dopravní podnik Ostrava v pátek vypnul poslední dieselové autobusy v denní výpravě. Stal se prvním v Česku, který veškerou dopravu města pokrývá bezemisními a nízkoemisními vozidly.

Článek

Od dubna je vozový park Dopravního podniku Ostrava (DPO) kompletně bez dieselového pohonu. Březen 2021 byl posledním měsícem, kdy Ostravou jezdila vozidla DPO na naftu. Do denní výpravy se tak nyní zapojují jen bezemisní a nízkoemisní vozidla. Zbývající dieselové autobusy, které DPO vlastní, budou sloužit jen jako zálohy. Jedná se o vůbec první velký dopravní podnik v Česku, který kompletně upustil od naftových a benzinových pohonů.

Poslední dieselový autobus v denní výpravě DPO symbolicky vypnul generální ředitel DPO a předseda představenstva Daniel Morys, ale také primátor města Ostravy Tomáš Macura.

„Kvalita ovzduší v Ostravě se dlouhodobě zlepšuje, v loňském roce jsme naměřili nejnižší koncentrace polétavého prachu za celou historii měření. Vedle příznivých povětrnostních podmínek se bezesporu projevuje i pozitivní vliv opatření, která postupně realizujeme. Patří k nim i ekologizace městské hromadné dopravy, která začala nasazením první velké flotily CNG autobusů v roce 2015 a symbolicky vrcholí v této chvíli, vyřazením posledních naftových autobusů z rutinního provozu,“ uvedl ostravský primátor Tomáš Macura.

Podle jeho slov ale cesta k ještě ekologičtější městské dopravě pokračuje. Další etapou má být pilotní nasazení autobusů na vodíkový pohon, efektivnější provázání MHD se sdílenými prostředky alternativní dopravy nebo služby veřejné dopravy „na zavolání“.

Vozový park DPO:

- celkem 235 ekologických autobusů,

- z toho 10 ekologických minibusů (CNG i elektro) a 2 CNG doubledeckery,

- tramvaje a trolejbusy 100% ekologické.

Zdroj: DPO

„Ostravská MHD bez dieselu je pro nás v dopravním podniku výsledkem několikaletého snažení ohromného množství lidí. Když jsem před lety, při nástupu do své pozice v DPO, předestřel vizi MHD pouze s nízkoemisními a ekologickými vozy bez nafty, řada kolegů považovala tento cíl za obtížný. Dnes, po pěti letech, jsem hrdý, že mohu říci: Podařilo se,“ chlubí se generální ředitel DPO a předseda představenstva Daniel Morys.

DPO měl na přelomu loňského a letošního roku ve svém vozovém parku téměř 250 provozních autobusů, z nichž bylo přes 200 s pohonem CNG a 10 elektrobusů, k nimž do konce letošního března přibylo dalších 24 CNG autobusů. Uvedené počty ekologických autobusů zahrnují široké spektrum vozů, od běžných 12metrových autobusů přes kloubové až po minibusy a doubledeckery (dvoupatrové autobusy).

Počet autobusů na pohon CNG a elektrobusů chce DPO do budoucna zvyšovat. Letošní dubnový milník ekologizace provozu byl úspěšně dokončen i díky zakázce na posledních 24 autobusů s pohonem na zemní plyn, které podnik v uplynulých dnech postupně uváděl do provozu.

Následovat bude očekávaná dodávka 24 elektrobusů. Do zahájení dodávek je ale třeba ještě dobudovat nabíjecí infrastrukturu, na které už podnik pracuje.

Ostravský dopravní podnik ale není v Česku jediný, který se snaží nahrazovat spalovací motory za ekologičtější varianty.

Ve vozovém parku Dopravního podniku města Hradce Králové se například nachází celkem 138 vozů. Z nich připadá 97 na naftové a elektrické autobusy a 41 je trolejbusů. Vozy na elektřinu však stále zajišťují jen asi polovinu výkonu MHD v Hradci Králové.

Reklama

Doporučované