Hlavní obsah

Osudný první srpen Nikiho Laudy. Po slavné nehodě mu ve stejný den transplantovali plíce

Podívejte se na nehodu Nikiho Laudy.Video: SNTV

 

Reklama

Niki Lauda je bezpochyby jedním z nejslavnějších pilotů formule 1 v historii. Proslavily ho tři tituly mistra světa a také hrozivá nehoda, při které mu šlo o život. Čtyřicet dva let poté je Lauda opět ve vážném stavu.

Článek

Fanoušci monopostů formule 1 vzpomínají na souboje ze 70. let doteď. Stáli v nich proti sobě především Rakušan Niki Lauda a britský bohém James Hunt. Lauda vyhrál seriál mistrovství světa poprvé v roce 1975 a k obhajobě měl nakročeno i o rok později. Rakouský pilot ale v tomto roce na svůj druhý titul nedosáhl a z triumfu se radoval právě Hunt. Tomu však k celkovému triumfu pomohla strašidelná nehoda Nikiho Laudy ze srpnového závodu z Velké ceny Německa.

Okruh Nürburgring měl pověst jedné z nejnáročnějších a nejnebezpečnějších tratí v celém seriálu. Před samotným závodem v roce 1976 dokonce sám Lauda bojoval za to, aby se nedaleko hradu Nürburg vůbec nejelo. Jeho výzva ale zůstala u ostatních pilotů bez odezvy, a tak se na okruhu, který měřil 23 kilometrů, závod uskutečnil. Hned ve druhém kole se ukázalo, že to byla chyba.

Laudovo Ferrari postihla technická závada a rakouský pilot v rychlosti 250 kilometrů za hodinu naboural do bariéry. Palivová nádrž jeho vozu explodovala a Niki Lauda se ocitl v plamenech. Ty mu přivodily mnohonásobné popáleniny zejména v obličeji a tehdy sedmadvacetiletý závodník bojoval o život. Za pomoci profesionální péče doktorů se Lauda z hrozivě vypadajícího zranění dostal a už za šest týdnů seděl ve svém monopostu znovu. Na titul v roce 1976 už nedosáhl a celý svět obletěla jeho zjizvená tvář, která mu vydržela již navždy.

Slavné sportovní okamžiky na Stream.cz: Nehoda Nikiho Laudy (1976)

Hned další rok se ale Lauda opět radoval a nad hlavu zvedl podruhé v kariéře trofej pro celkového vítěze závodů formule 1, na což navázal i v roce 1984, kdy přidal třetí a poslední titul mistra světa. Po konci kariéry se Niki Lauda začal věnovat létání, udělal si pilotní průkaz a pustil se také do podnikání. Založil dvě letecké společnosti – Lauda Air a Niki. Činný je stále i ve formuli 1, kde zastává funkci šéfa dozorčí rady týmu Mercedes.

Následkem slavné nehody podstoupil v letech 1997 a 2005 transplantaci ledvin a nyní přišel další náročný zákrok. Devětašedesátiletý Lauda se ve Vídni podrobil po těžkém onemocnění transplantaci plic. Podle vedení nemocnice dopadl zákrok úspěšně, Rakušan ale stále zůstává ve velmi vážném stavu. K transplantaci došlo symbolicky 1. srpna, tedy ve stejný den, kdy před 42 lety tragicky havaroval na Nürburgringu.

Reklama

Související témata:

Doporučované