Hlavní obsah

Ozval se šéf a řekl, ať pošlu peníze do Maďarska. A pak zavolal ještě dvakrát

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Falšování podpisů odzvonilo. Nová doba s sebou přináší i nový druh kriminality. Mnohem více rafinovaný – využívá totiž umělou inteligenci. Dokladem toho, že už nemůžeme věřit téměř ničemu, je případ hlasového podvodu, který německou společnost stál přes čtvrt miliardy dolarů. Napsal o tom The Wall Street Journal.

Článek

K celému podvodu stačil chytrý software, které se vydával za vedoucího jedné z německých energetických společností. Instruoval totiž svého zaměstnance, aby převedl peníze maďarskému dodavateli, se kterým společnost spolupracuje.

Až když zaměstnanec firmy slyšel od svého „šéfa” stejnou výzvu potřetí, začal mít podezření, že se jedná o podvod, a platbu odmítl zaslat.

Celý trik se odehrával přes telefon, a protože v hovoru poznal přízvuk i stejnou intonaci svého nadřízeného, finanční obnos nakonec převedl do Maďarska. Odtud ho podvodníci zaslali do Mexika a na další místa, která zatím úřady vyšetřují.

Rüdiger Kirsch ze společnosti Euler Hermes, který podvod zkoumal, informoval The Wall Street Journal, že jeho pojišťovna se podobným případem ještě nezabývala. Řekl také, že sám podobný software testoval. Reprodukovaná verze jeho hlasu zněla prý reálně.

Policie i odborníci na umělou inteligenci si jsou vědomi rostoucích schopností hlasové technologie a vysoké pravděpodobnosti, že se umělá inteligence stane novou hranicí pro podvody. Společnost Pindrop, která vytváří bezpečnostní software a protokoly pro call centra, zaznamenala v letech 2013 až 2017 nárůst hlasových podvodů o 350 %, a to zejména u úvěrových družstev, bank, pojišťoven, zprostředkovatelů a vydavatelů karet.

S novými zvukovými nástroji a častějším užíváním infolinek nebo call center je schopnost předstírat identitu jiné osoby pomocí hlasu snadnější než kdy jindy.

Reklama

Doporučované