Hlavní obsah

Po triumfu Lyftu přichází vystřízlivění. Pinterest nastavil cenu pro vstup na burzu nízko

Pinterest míří na burzu. (Video: Aleš Černý, Youtube.com)

Provozovatel internetové sociální sítě pro sdílení obrázků Pinterest před vstupem na burzu oznámil, že své akcie nacení v rozpětí mezi 15 až 17 dolary. To je méně, než za kolik akcie kupovaly poslední venture capital fondy.

Článek

Pinterest by chtěl v rámci primární veřejné nabídky svých akcií získat až 1,3 miliardy dolarů (zhruba 30 miliard korun). Firma dnes ve zprávě pro americkou Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC) oznámila, že stanovila cenové rozpětí nabídky na 15 až 17 dolarů za akcii.

Pinterest chce investorům v rámci vstupu na newyorskou burzu nabídnout celkem 75 milionů akcií. Celou společnost Pinterest ohodnocuje horní hranice cenového rozpětí na devět miliard dolarů (205 miliard korun).

Soukromí investoři přitom podle The Wall Street Journal firmu v posledním kole tzv. venture kapitálových investic v roce 2017 nacenili výrazně výše, na 12 miliard dolarů, respektive na 21,54 dolaru za akcii. Pokud budou chtít tito investoři prodat akcie přímo během IPO, budou muset přistoupit na pro ně ztrátovou cenu.

Pinterest funguje v podstatě jako nástěnka, kam si rychle rostoucí počet uživatelů „špendlí“ (anglicky „pin“) obrázky a videa, libovolně je kategorizuje a sdílí s ostatními.

Společnost loni zvýšila tržby o 60 procent na 755,9 milionu dolarů. Firma však zůstala prodělečná, ačkoli její čistá ztráta klesla na méně než 63 milionů dolarů z předloňských 130 milionů dolarů.

Aktuálni příběh Pinterestu tak vypadá mnohem negativněji než primární úpis akcií Lyftu, dalšího start-upového „jednorožce“.

Konkurent Uberu Lyft koncem března při vstupu na burzu nacenil akcie na 72 dolarů za kus, což bylo na horní hranici rozhraní, které se předtím ještě zvyšovalo. I tak cena během prvního dne vystřelila nahoru a zavřela na hodnotě 78,29 dolaru. V následujících dnech sice přišlo oslabení, přesto ale Lyft v pátek zavíral na hodnotě 74,5 dolaru, tedy vysoko nad původně oznámeným rozmezím pro IPO (62 až 68 dolarů), které bylo samo o sobě výš než valuace firmy z posledního venture kapitálového kola.

Po IPO Lyftu to tak vypadalo, že investoři jsou vůči velkým, rozšířeným, rostoucím, ale stále prodělečným firmám optimističtí. Nyní se již minimálně zdá, že to tak nemusí být plošně. Ve frontě na vstup na burzy přitom stále čekají giganti jako Uber a Airbnb.

Doporučujeme