Hlavní obsah

Pozor na spáry. Stáčení tachometrů už nevede v podvodech při prodeji ojetin

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

V prvním čtvrtletí 2021 se v Česku prodalo přes 30 tisíc ojetých vozidel. Meziročně je to o 61 procent méně, přičemž ceny ojetin vzrostly. Seznam Zprávy zmapovaly, na co by si zájemci o auta z druhé ruky měli dávat pozor.

Článek

Na první pohled lákavá nabídka za skvělou cenu může vyjít draho. Společnost carVertikal, specialista na vyhledávání historie vozidla pomocí VIN kódu, provedla analýzu zpráv o historii vozidel od dubna 2020 do dubna letošního roku. Zaměřuje se na nejčastější podvody, kterým čelí kupci aut z druhé ruky. Studie vychází z analýzy VIN kódů více než jednoho milionu aut a dat z 22 evropských zemí.

Co je to VIN kód

Mezinárodně uznávaný identifikační kód specifický pro každé motorové vozidlo. Jeho podoba je po celém světě stejná nebo velmi podobná.

Jedná se o označení spočívající v jedinečné kombinaci čísel a písmen, obsahuje celkem 17 znaků.

VIN kód obsahuje všechny důležité informace o vozidle od výrobce až po konkrétní model.

Zdroj: ePojisteni.cz

Dívejte se na spáry

„Výrobci automobilů použili mnoho bezpečnostních překážek, aby zabránili podvodům s počtem najetých kilometrů. Zdá se ale, že zločinci si snadno najdou cestu, jak je obejít,“ popisuje jeden z problémů trhu s ojetinami vedoucí komunikace carVertical Matas Buzelis. Připomíná samozřejmě stáčení najetých kilometrů. „S pomocí online přehledů historie vozů a širšího přístupu k datům by se problém mohl vyřešit, ale trvalo by desítky let, než by podvody vymizely,“ vysvětluje.

Nejčastějším podvodem ale překvapivě není manipulace se skutečným nájezdem vozidla, nýbrž jeho technický stav. Necelá třetina, konkrétně 31 % aut, kterých se analýza týkala, byla již v minulosti poškozena. Při nákupu je proto dobré například kontrolovat mezery a otvory mezi panely karoserie. Nerovnoměrnost může znamenat nekvalitní opravu nebo poškození dílů.

Druhým nejčastějším trikem prodejců jsou zmíněné stočené kilometry. Ze studie vyplývá, že každé šesté auto má upravený stav tachometru. Poměrně levný proces může podle tiskové zprávy zvýšit cenu vozidla až o čtvrtinu, u žádaných typů vozidel i více. Podvod je však často možné poznat ze stavu vozidla.

Kontrola VIN kódu jako prevence problémů

Větším problémem je nevědomá koupě ukradeného vozu. Novému majiteli totiž hrozí, že mu vozidlo bude zabaveno a získat zpět peníze není snadné ani jisté. Právě zde je vhodné kontrolovat VIN kód vozu, který se kupující chystá pořídit. Ročně se tímto způsobem podle Buzelise podaří odhalit stovky kradených aut na trhu.

Často se také stane, že auto dříve jezdilo jako taxi nebo bylo součástí nabídky autopůjčovny. Takové vozy mají zpravidla naježděno extrémní množství kilometrů v městském prostředí a s tím související opotřebované komponenty. Druhým problémem u těchto aut bývá nízká úroveň údržby v době, kdy byla denně používána.

CarVertical porovnává VIN kódy od roku 2017, a proto má v databázi servisní historii aut, případné stočení kilometrů, počet majitelů a záznamy o krádežích. „CarVertical shromažďuje co nejvíce informací z různých globálních zdrojů, včetně NMVTIS (The National Motor Vehicle Title Information System, pozn. red.), dalších národních a soukromých registrů, policejních databází, pojišťovacích databází, leasingových databází, aukcí automobilů, autobazarů atd.,“ vysvětluje Buzelis.

Levný se může prodražit

Analýza také varuje před podezřele levnými vozidly. „Pokud je vůz levnější než jiné vozy stejného modelu, měl by k tomu být důvod. Pokud prodávající uvádí, že vůz je v dobrém stavu a nic mu není, neměl by být levnější,“ říká Buzelis. Doporučuje proto ověřit si cenu na zahraničních trzích. V Česku se často prodávají auta například z Německa, Francie nebo Nizozemska. Pokud prodejce uvádí import z jiné země a srovnatelné vozy se tam prodávají dráž, je třeba zpozornit.

„Obvykle podvodníci z těchto zemí dovážejí poškozená auta, pak je opraví a snaží se je prodat,“ popisuje proces Buzelis. „Zde je otázkou, jak byla oprava provedena a zda je cena přiměřená vozu, jaký je. Někdy se jen tváří, že bylo opraveno, ale po několika stech kilometrech se začnou díly rozpadat.“

Odborník může poznat i budoucí problém

Dobré je přizvat si k prohlídce vozu někoho, kdo celé problematice skutečně rozumí. „Tento krok je nesmírně důležitý pro kupující bez zkušeností s vlastnictvím vozu nebo technického zázemí,“ říká vedoucí komunikace carVertical. „Přistavení vozu k hloubkové prohlídce v servisu by mělo být povinné – a to i v případě, že historie vozu je křišťálově čistá. Při koupi ojetého vozu je třeba počítat s přirozeným opotřebením.“ Skutečný odborník může poznat i problém, který zatím není aktuální, ale v blízké budoucnosti může nastat.

Reklama

Související témata:

Doporučované