Hlavní obsah

Praha plánuje mýto za vjezd do města, chybí infrastruktura i legislativa

Foto: ČTK

Ilustrační foto.

Reklama

Plánovaný mýtný systém v hlavním městě rozvířil debatu napříč pražským zastupitelstvem. Momentálně zatím není jasné, kdy přesně by se mýto mohlo zavést také kvůli tomu, že k tomu chybí potřebná legislativa a dostavěné komunikace.

Článek

O zavedení mýtného systému v hlavním městě se mluví už několik let. Novou vlnu debat na toto téma rozproudil nový Klimatický plán hlavního města Prahy do roku 2030. Součástí tohoto plánu je mimo jiné právě zavedení mýtného systému, který má napomoci snížení emisí na území Prahy. Mezi zastupiteli se však těší spíše nepřízni.

„Nejsem příznivcem toho, aby součástí ekologické koncepce byl boj s automobilismem. I debaty, které poslouchám na půdě Evropského parlamentu, nejdou směrem, že budeme zakazovat auta v Evropě. Problém pražského ovzduší by se neměl řešit restrikcemi nebo vysokým mýtným, na které pak nebudou mít lidé peníze,“ říká Jiří Pospíšil, zastupitel za TOP 09 a STAN - Spojené síly pro Prahu.

Celý článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Podle něj by Praha spíše měla hledat řešení v podobě moderních technologií, například podpora elektromobilů a hybridních automobilů zaváděním přípojek pro tyto prostředky.

„Ten materiál ale podpořím, protože je tam mnoho pozitivních věcí. Líbí se mi zvláště nakládání s odpady, alternativní energetické zdroje a tak dále. Kdyby se podařilo některé věci z toho plánu naplnit, tak by to bylo fajn, ale doufám, že mezi nimi nebude i mýto,“ dodává Pospíšil.

Anketa

Pomohlo by přetížené Praze zavedení mýta?
Ano
25,2 %
Ne
74,8 %
Celkem hlasovalo 103 čtenářů.

Opozičním zastupitelům se také nelíbí, že se mýto řeší v době, kdy by se podle nich mělo město zabývat dostavbou potřebné infrastruktury.

„Vedení Prahy společně s opozicí by mělo dělat maximum pro to, aby se dokončil vnitřní obchvat, který je v kompetenci Prahy, a i ten vnější, kdy jde o spolupráci se státem. V téhle fázi uvažovat o mýtném mi přijde netaktické a nelogické,“ uvedl Patrik Nacher, zastupitel za ANO.

Zastupitelé kritizují rovněž neshodující se předpokládaný termín zavedení mýta v Praze. Radní pro životní prostředí Petr Hlubuček (TOP 09 a STAN), který stojí za klimatickým plánem, předesílal v tomto ohledu rok 2025. Jeho koaliční kolega, náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě), však mluví až o roce 2030.

„Je evidentní, že představitelé koalice na tom nejsou dohodnutí, protože každý říká něco jiného. V tuhle chvíli je víc než zřejmé, že se jedná o politické PR spíš než o reálnou dovednost to zavádět,“ říká 1. místopředseda zastupitelského klubu ODS Tomáš Portlík.

„Když už, tak mám blíže k názoru náměstka Adama Scheinherra, že by se to zavedlo až v roce 2030. Od Petra Hlubučka jsem zase slyšel rok 2025. Evidentně tam není shoda ani uvnitř koalice. Mám pocit, že část koalice v klubu Spojené síly pro Prahu navíc mýto nepodporuje vůbec, stejně jako my. Ten způsob komunikace mi přijde zvláštní a stresující pro Pražany,“ přidává se Nacher.

Reálné zavedení mýtného systému na území hlavního města je však zatím v nedohlednu. Ačkoli pražští radní odklepli klimatický plán, zavedení systému musí předcházet legislativní proces, který by umožnil v rámci měst mýto zavádět.

„Zastupitelé z opozice chtějí protestovat proti jakémukoli omezení automobilové dopravy. Já to však beru tak, že podmínka zavedení mýta vznikla ze strany ministerstva životního prostředí pro dostavbu městského okruhu, a pokud ji chceme dokončit, tak zároveň musíme připravovat i ten mýtný systém,“ odůvodňuje chystané změny náměstek Scheinherr.

„Proto se to promítlo i v rámci klimatického plánu kolegy Hlubučka. Pokud ale chceme zavést mýto, tak musí v Praze vzniknout některé zásadní komunikace, jako je třeba dostavba úseku Pražského okruhu 511. To všechno dává ucelený obraz, že do roku 2030 by mýtný systém mohl být zaveden. Další podmínkou je ale změna legislativy, podle které pak Praha bude moct systém zavést,“ pokračuje.

Kromě toho je rok 2025 podle Scheinherra nereálný i z jiných důvodů: „Bylo by to reálné, kdyby ministerstvo dopravy dodržovalo své harmonogramy s dostavbou 511. Bohužel ty termíny, které deklaroval premiér Babiš před rokem nebo před dvěma, nejsou splnitelné.“

Odborníci ovšem vnímají zavedení mýtného systému jako zásadní krok.

„Mýtný systém je žádaná a chtěná věc a bude důležitá pro město do budoucna. Potřebuje však politickou podporu a poté nějaké racionální řešení, jak to bude fungovat. Je to důležitá věc i v tom smyslu, že se to využívá z hlediska dobrých praxí udržitelné mobility napříč celou západní Evropou už docela dlouhou dobu,“ vysvětluje Michal Lehečka z Laboratoře udržitelného urbanismu organizace AutoMat.

Jak má mýto v Praze vypadat

„Plán udržitelné mobility Prahy a okolí počítá od roku 2025 se zavedením systému zpoplatnění automobilové dopravy na základě ujeté vzdálenosti. Možnosti nastavení systému posoudila v roce 2020 studie proveditelnosti, která doporučila nejprve zpoplatnit území cca 10 kilometrů čtverečních, do kterého zajíždí více než 500 tisíc vozidel. V závislosti na velikosti poplatku by mohlo dojít k poklesu intenzity dopravy v placeném úseku o 20 až 30 %,“ stojí v dokumentu, z něhož citovala CNN Prima News. Kolik přesně by si řidiči starších automobilů měli připlatit, zatím jasné není. Celý systém zavedení mýta až do roku 2030 počítá v rozpočtu města s jednou miliardou korun, spíše by však podle radních stál dvakrát tolik.

Reklama

Doporučované