Hlavní obsah

Praha se blíží dohodě o konci smlouvy na přístřešky MHD

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Praha se blíží dohodě ohledně konce smlouvy na přístřešky MHD s firmou JCDecaux. Ta vlastní více než 900 přístřešků, které chce město po konci kontraktu v polovině příštího roku nahradit vlastními.

Článek

Podle ředitele městské firmy Technologie hlavního města Prahy (THMP) Tomáše Jílka by se přístřešky MHD měly vyměňovat postupně. JCDecaux, respektive její dceřiná firma Rencar, se však zároveň soudí s pražským dopravním podnikem (DPP), francouzská společnost kvůli sporu zahájila proti českému státu arbitráž.

Francouzská firma provozuje většinu přístřešků MHD v Praze na základě smlouvy z roku 1994, výměnou za jejich zajištění a údržbu a nájem městu na nich může provozovat reklamu. Smlouvu však minulé vedení magistrátu označilo za nevýhodnou a odmítlo ji prodloužit. Nynější pražská koalice to potvrdila a rozhodla, že po skončení kontraktu nahradí město mobiliář novými přístřešky, které samo nakoupí.

Následovaly spory, protože původní kontrakt neobsahoval podmínky ukončení smlouvy, tzv. exit strategii. Firma zpočátku tvrdila, že začne s odmontováváním, tak aby všechny přístřešky zmizely do dne vypršení smlouvy, tedy do 30. června příštího roku. Město by tak nestihlo pořídit nové. Podle Jílka, jehož firma dostala jednání na starosti, se nicméně podařilo dosáhnout dohody. „Očekáváme podpis exitové dohody během první dekády měsíce listopadu, následně to půjde do rady,“ řekl dnes ČTK. Poté bude zřejmě o věci ještě jednat zastupitelstvo.

Jílek dodal, že podle navržené dohody se v období po konci smlouvy budou přístřešky vyměňovat postupně, tak aby na žádné zastávce nechyběl. „Předpokládáme, že stavební práce budou probíhat buď o víkendech, nebo v noci, aby došlo k minimálnímu výpadku přístřešků a aby se nestalo, že někde bude přístřešek úplně chybět,“ vysvětlil. Doplnil, že zástupci JCDecaux jednají konstruktivně.

Firma bude podle něj v přechodném období dále platit městu a provozovat reklamu na přístřešcích, které zatím vyměněny nebudou. Zároveň Praha chce v první polovině příštího roku vysoutěžit firmu, která bude provozovat reklamu na nových zastávkách vlastněných městem. Zatímco tento tendr zajistí magistrát, soutěž na samotnou výrobu přístřešků, jejichž design již město má, dostane podle Jílka na starost THMP.

Za mobiliář město zaplatí 200 až 300 milionů korun, řekl dále ředitel a dodal, že z pronájmu provozovateli reklamy by se investice mohla vrátit za sedm až osm let. Další náklady městu vzniknou povinností odkoupit nebo vybudovat elektrické přípojky nutné pro provoz přístřešků. THMP již udělala pasportizaci zastávek a podle Jílka bude u zhruba třetiny z nich možné od JCDecaux za odhadní ceny přípojky odkoupit, u zbylých bude nutné je vybudovat.

Zatímco ve věci přístřešků se tak zřejmě podaří dosáhnout shody, u další velké smlouvy na reklamu s JCDecaux je situace zcela odlišná. O platnost kontraktu z roku 1997 s dopravním podnikem, na základě kterého firma provozovala veškerou reklamu v MHD, se obě strany totiž nadále soudí. Soud loni zatím nepravomocně rozhodl, že je smlouva neplatná. Odvolací soud se s tím ztotožnil, ale věc vrátil k novému projednání kvůli technickému pochybení v původním rozsudku. JCDecaux kvůli sporu zahájila 16. září s Českou republikou arbitráž.

Reklama

Doporučované