Hlavní obsah

Prodává každou čtvrtou cihlu. Teď Kutnar přidá dalších sto prodejen

Celý díl magazínu Byznys zblízka – hlavním hostem byl Vít Kutnar, zakladatel stavebnin DEK.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

Vít Kutnar začínal s podnikáním jako student a na rozjezd firmy mu půjčil tatínek. Dnes je největším prodejcem stavebnin v zemi – každá čtvrtá prodaná cihla je od něj, a pokud máte na domě fasádu či izolaci, máte třetinovou šanci, že je právě z DEKu. V Česku a na Slovensku dnes firma provozuje 120 prodejen a teď plánuje přidat stovku dalších.

Článek

V DEKu se ročně protočí 21 miliard korun. Kromě stavebních materiálů, fasád, krovů, izolací či elektra rozjela společnost i půjčovnu. Seženete tu nářadí, ale třeba i sací bagr.

V Česku má firma 83 prodejen, další čtyřicítku pak provozuje na Slovensku. Na trhu má dvacetiprocentní podíl a teď chce ještě výrazně narůst.

„Pro nás je prostor ještě pro sto dalších prodejen. Jsme ve všech velkých městech, ale můžeme jít do menších. Ve městě nad deset tisíc obyvatel jsme schopni postavit úměrně velkou pobočku a provozovat ji,“ říká Kutnar s tím, že letos firma přidá šest nových poboček a dalších šest kompletně přestaví.

Drive thru systém

DEK má na svých pobočkách unikátní systém, který je často přirovnáván k McDonald's. Zákazník zaparkuje na označeném místě, zaplatí u pokladny a do deseti minut mu obsluha objednané zboží naloží do auta.

Zmiňovaný řetězec rychlého občerstvení funguje jako franšíza. Tu však Vít Kutnar odmítá. „Nevěřím ve fungování franšíz v našem oboru. Je to dané zejména tím, že marže jsou nízké a není tam prostor pro poplatek masterfranšízantovi. V tomto oboru se hodně dodává napřímo a stává se pak , že ti franšízanti obcházejí hlavního partnera a realizují zisk bokem,“ vysvětluje Kutnar s tím, že marže v oboru se pohybují mezi 12 až 19 procenty.

„To je hrubá marže s dopravou zboží na první sklad. Pak se musí počítat s dopravou dál – kde to tvoří velkou část ceny,“ dodává Kutnar.

Vlašák s rohlíkem versus jídlo od babičky

Teď se chce Vít Kutnar pustit i do další oblasti. Stravování. Ve své síti proto začal nabízet trvanlivá jídla, která stačí jen ohřát. Mezi hotovky z Deku patří Svíčková, buřty na pivu anebo koprovka. Celkem firma nabízí 12 jídel zatavených v plastu, která i bez lednice vydrží půl roku.

„Za mě je ten trh potenciálně obrovský. Ve stavebnictví pracuje velké množství lidí a jejich stravování není vyřešené,“ vysvětluje nový podnikatelský záměr Vít Kutnar.

Nárůst i letos

Předzvěst blížící se ekonomické krize, před kterou už nějaké firmy varují, DEK rozhodně necítí. „Leden a únor nasvědčují tomu, že to jede v dobrém tempu, a pokud se něco nestane, očekává i letos ve stavebnictví nárůst. Ne sice už tak dramatický, ale o dvě až tři procenta trh poroste.“

Zatímco v minulých letech stavebníky trápil nárůst cen materiálů, teď už Kutnar žádné další zdražování neočekává. Ale ani pohyb cen opačným směrem. „Osobně čekám, že materiály dražší nebudou, ale ani nevidím prostor pro zlevnění. Ta poptávka je tu silná,“ říká Kutnar.

Reklama

Doporučované