Hlavní obsah

Propouštíme, prodávat budeme hlavně online, hlásí Marks & Spencer

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie.

Reklama

Pandemie významně narušila byznys kamenných prodejen po celém světě. S jejími dopady bojuje i britský řetězec Marks & Spencer, který oznámil propuštění. Jeho hlavním plánem je přejít do online prostředí.

Článek

Britský obchodní řetězec kvůli koronavirové krizi propustí v následujících třech měsících na 7 000 zaměstnanců. Propouštět hodlá v ústředním centru pro zákaznickou podporu, v regionálním managementu a britských obchodech. V úterý o tom informoval zpravodajský server BBC.

Jedná se téměř o desetinu lidí, které řetězec na celém světě zaměstnává. Krok následuje po 39procentním propadu prodeje oděvů a domácích potřeb za posledních 13 týdnů. Nárůst prodeje potravin o 2,5 procenta nedokázal výrazný pokles během pandemie koronaviru vyrovnat a „nejistota ohledně průběhu druhé vlny pandemie zakrývá budoucí vyhlídky“, uvedl M&S ve svém prohlášení.

O špatných časech pro britskou firmu svědčí i propad na londýnské burze: její akcie za posledního půl roku klesly o 46 procent.

Naděje v online prodeji

Společnost M&S očekává, že ke snížení počtu zaměstnanců nedojde jen propouštěním, ale také předčasnými odchody do důchodu. Podle vedení firmy však značka plánuje i vytvořit nové pracovní pozice, které se budou starat o online operace a budou se snažit zpopularizovat nakupování přes internet.

Na kamenné prodejny s oděvy udeřila koronavirová nákaza obzvláště ničivě a po celém světě. Prodejci módy a obuvi v současnosti končí i v českých obchodní centrech. „Z Česka se nedávno stáhl třeba francouzský oděvní řetězec Camaieu, jenž tu provozoval skoro třicet kamenných obchodů. V problémech je také společnost L Brands, pod níž spadá značka luxusního spodního prádla Victoria’s Secret,“ vypočítává Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Nyní, kdy roste strach z podzimní vlny pandemie, se stupňují i obavy tuzemských a zahraničních prodejců oděvů. Podzim může být likvidační pro celou řadu z těch, kteří jarní vlnu ještě ustáli.

Podle nejnovějších údajů ČSÚ tržby maloobchodních prodejců oděvů v kamenných prodejnách ještě v červnu klesly meziročně o více než šestnáct procent. Maloobchod jako celek byl přitom v té době už víceméně na loňské úrovni. Vyšší než loňské tržby pak zaznamenali třeba prodejci sportovních potřeb – a zejména online obchody. Tržby tuzemských e-shopů letos mohou podle Kovandy atakovat hranici 200 miliard korun. Dosavadní loňský rekord přitom činí 155 miliard.

Místo saka mikina

Během posledních pár měsíců se navíc v oblasti módy projevil zajímavý nákupní trend. Výrazně klesl zájem o formální oděvy, naopak rostly tržby prodejcům sportovního a pohodlného oblečení. „Důvod je zřejmý: když byli lidé více doma, třeba i na home office, nepotřebovali tolik formálního, luxusnějšího oblečení, které normálně do zaměstnání nosí. Mnozí u tohoto návyku zůstávají. Nakupují více pohodlného a sportovního oblečení než dříve a celkově více nakupují přes internet,“ říká Kovanda. „Kamenné obchody s oděvy tudíž ztrácejí zákazníky a vyklízejí obchodní centra a retail parky. Podobný trend je patrný i v zahraničí,“ dodal.

Odklon od formálního zboží zrcadlí i vývoj akcií firem jako Hugo Boss nebo Levi Strauss, které během koronavirové krize dramaticky poklesly a dosud se nezotavily – jsou stále skoro jen na polovině své úrovně ze začátku letošního roku.

Reklama

Doporučované