Hlavní obsah

Provozovatelé reklamních plachet chtějí zrušit novou regulační vyhlášku

Foto: Getty Images

„Ilustrační foto.“

Reklama

Provozovatelé reklamních ploch na plachtách na domech v Praze považují za diskriminační novou vyhlášku o regulaci venkovní reklamy a chtějí ji zrušit.

Článek

Na tiskové konferenci to dnes uvedli zástupci Sdružení českých firem venkovní reklamy (SČVR). Vyhláška má platit od října. Z velké části Prahy má zmizet zhruba 120 velkých reklamních plachet a 1400 reklam na lavičkách, ale zůstane zhruba dalších 11.000 míst na bigboardech a billboardech nebo tramvajích či v metru. SČVR se kvůli tomu obrátilo na Evropskou komisi a antimonopolní úřad. Podle pražské radní Hany Třeštíkové (Praha Sobě) není cílem vyhlášky diskriminace, ale narovnání stavu.

Podle předsedy sdružení Josefa Souška vyhláška postihuje spíše menší firmy, a naopak nahrává velkým firmám, které mají dlouhodobé nájemní smlouvy s magistrátem. „Naším cílem je zrušení vyhlášky a zároveň zrušení praxe, kdy magistrát i jednotlivé městské části stále automaticky prodlužují smlouvy na pronájem pozemků pro umístění venkovní reklamy,“ uvedl.

Reklama na plachtách na fasádách budov nepotřebuje, na rozdíl od billboardů a bigboardů, stavební povolení a podle Souška je tak město nemůže regulovat, proto se je rozhodlo plošně zakázat. Fakticky tak podle něj zlikviduje zhruba jedno až dvě procenta trhu.

Radní Třeštíková si za novou regulací stojí. „Na reklamní plachty se dosud mimo historické centrum žádná regulace nevztahovala - na rozdíl od billboardů a bigboardů, které Praha v minulých letech výrazně zregulovala pomocí Pražských stavebních předpisů,“ uvedla. Vyhláškou podle ní vedení města dosáhlo toho, že existuje regulace jak pro billboardy, tak pro plachty, jen je každý typ reklamy regulován jiným předpisem.

Podle Filipa Antonína ze společnosti Famedia, která v Praze na štítech domů provozuje asi 25 plachet, se omezení týká pouze menších českých firem. Na plachtách v Praze mají obrat okolo 100 milionů korun, které se dělí mezi reklamní firmy a majitelé domů. „Když sundáme reklamní plachty, tak ten reklamní smog v Praze stejně zůstane. Město by mělo mít nějakou koncepci, jak jej omezovat. Místo toho prodlužuje pronájmy pro firmy provozující reklamu na městských pozemcích,“ dodal.

Pražský magistrát loni v prosinci vydal novelu vyhlášky, která rozšiřuje omezení reklamy v Pražské památkové rezervaci (PPR), na velkou část metropole. Ke stávajícímu nejpřísnějšímu omezení v historickém centru přibudou dvě pásma, první ve čtvrtích okolo rezervace a druhé sahající na jihu až na Nové Dvory, na severu do Troji, na východě do Malešic a na západě do Motola. Rozšířením se podle schváleného dokumentu zvýší území podléhající regulaci ze zhruba devíti na více než 111 kilometrů čtverečních, tedy asi na dvanáctinásobek.

Pražská koalice má v programu, že bude omezovat takzvaný vizuální smog. Radní zatím schválili například pravidla podoby provozoven v památkově chráněných oblastech, které se nacházejí v městem vlastněných budovách. Magistrát také vypověděl desítky smluv na pozemky, které pronajímá různým firmám pro umístění reklamních poutačů o ploše do osmi metrů čtverečních. Reklamu na území hlavního města regulují také Pražské stavební předpisy, ty však omezují pouze nosiče spadající pod stavební zákon.

Reklama

Doporučované