Hlavní obsah

Podle řady pardubických politiků obchvaty uleví dopravě ve městě

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Do nového volebního období vstupují Pardubice s dokončeným inteligentním systémem dopravy, který řídí křižovatky, koordinuje parkování, informace o dopravě se sdružují v novém dispečinku.

Článek

Parkovací domy postavené nejsou, ale připravují se, a dosud nevznikl jediný obchvat města, což hodně politiků vidí jako záchranu, jak usměrnit v krajském městě dopravu, řekl náměstek primátora Jan Nadrchal (ANO).

„Bohužel, dokud lidé nezmění své dopravní preference a také nebudou dostavěny obchvaty města, asi nějaké výrazné dopravní zlepšení očekávat nelze. Věřím, že až se obchvatů dočkáme, doprava se natolik zklidní, že nebude problém zavádět cyklopruhy, BUS pruhy, zjednosměrnit některé komunikace nebo vytvářet nové pěší zóny,“ řekl Nadrchal.

Obchvaty nejsou v kompetenci měst, staví je Ředitelství silnic a dálnic, severovýchodní obchvat by se po letitých odkladech nakonec mohl začít stavět letos, jihovýchodní obchvat termín nemá. Pardubice ale pokračují ve výkupu pozemků pro cyklostezku, která povede kolem severovýchodního obchvatu. Do roka až dvou by mělo mít pozemky všechny, řekl primátor Martin Charvát (ANO).

Další dopravní směřování města je zakotvené v čerstvě schváleném plánu udržitelné městské mobility, bez něj by mimo jiné nemohlo město žádat o evropské dotace. Obsáhlý dokument má 177 stránek. Debata při jeho schvalování vyvstala hlavně kolem rušení pruhů pro auta ve prospěch MHD, což už takhle funguje na Masarykově náměstí, kde mají autobusy a trolejbusy vlastní pruh.

Podle zastupitele Jana Hrabala (ANO) by to město nemělo uspěchat, dokud nebudou hotové obchvaty, aby nenastal „kolaps dopravy ve městě“. Náměstek primátora Petr Kvaš (ODS), který zaštiťoval inteligentního řízení dopravy, konstatoval, že nikdo na rušení pruhů pro auta v centru města nespěchá. Vše je potřeba pečlivě zvážit, ale také je nutné si uvědomit, že v autobuse je v průměru 30 lidí, v autě v průměru jeden, uvedl Kvaš.

„Jestli někdo věří mantře, že nás obchvaty v centrální části města zachrání, ať si to nechá vysvětlit nějakým dopravním inženýrem, že tomu tak není. Kolegovi Hrabalovi se takto podařilo zabránit vzniku zastávky v jízdním pruhu u Unihobby. Vzbudil dojem, jak strašně to bude dopravě vadit, i když je o 300 metrů dál krček, který veškerou dopravu stejně zastavuje,“ řekl Kvaš.

Zastupitel Jakub Kutílek (Zelení za Piráty) je rád, že Pardubice konečně mají plán udržitelné mobility, na kterém se on a jeho kolegové podíleli. „Stále ale ještě nedošlo k všeobecnému pochopení toho principu, že úkolem města je umožnit přesuny po městě lidem, a nikoli nutně autům. Individuální automobilová doprava je totiž prostorově mnohonásobně méně efektivní než veřejná, pěší či cyklistická doprava. Více aut se prostě do našich ulic nevejde,“ řekl Kutílek.

Dnes se po Pardubicích odehrává autem třetina cest, dodal. „Ambicí nás i plánu mobility je tento podíl snížit, a tím ulicím všeobecně ulevit. Pokud ale chceme, aby lidé upřednostňovali jiné dopravní módy při uspokojování svých potřeb, musíme je jako město upřednostňovat při úpravách svých ulic,“ řekl Kutílek.

Projekt chytré řešení dopravy, který město za desítky milion korun dokončilo, zahrnuje inteligentní semafory, parkovací čidla, která evidují parkující auta, systém, který informuje řidiče, kde jsou volná místa, mobilní aplikace na platbu parkovného či nové parkovací automaty. Nedávno pak město začalo stavět terminál B pro regionální autobusovou dopravu u vlakového nádraží a menší terminál u univerzity. Opravený je nadjezd Kyjevská u nemocnice. Parkovací domy u zimního stadionu nebo na Dukle se stavět nezačaly. K tomu další projekty město ještě čekají.

„Jednou z věcí, které je dlouhodobě potřeba řešit, je Anenský podjezd a na něj navazující křižovatka, je škoda, že se to během tohoto volebního období nepodařilo. Věřím, že v následujícím období se připraví rekonstrukce či novostavba mostu kapitána Bartoše nebo dopravní propojení nově zrekonstruovaného podjezdu Kyjevská a rychlodráhy,“ řekl Nadrchal.

Reklama

Související témata:

Doporučované