Hlavní obsah

Znojemskou MHD bude od příštího roku zajišťovat dopravce z Karlových Varů

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Znojemskou MHD nebude od příštího roku v dalších 10 letech provozovat místní dopravce Znojemská dopravní společnost - PSOTA, ale firma Autobusy Karlovy Vary. Uspěla ve výběrovém řízení mezi pěti uchazeči, nabídla nejnižší cenu.

Článek

Ročně město zaplatí 60 milionů korun bez DPH a tržby z jízdného budou nově příjmem města, napsala v tiskové zprávě mluvčí radnice Soňa Bystřická. Město bude mít více pravomocí při tvorbě jízdních řádů či linkového vedení než v minulosti. Rozsah sítě počítaný v kilometrech se má zvětšit o 57 procent.

Za hlavní novinku lze považovat to, že už se nebude nastupovat pouze předními dveřmi, ale všemi, jak je běžné v MHD ve větších městech. Nástup pouze předními dveřmi dopravu zpomaluje a činí ji méně atraktivní. Kvůli této změně bude možné koupit si jízdenku na více místech v autobuse, nejen u řidiče. Vzhledem k tomu, že znojemská MHD je součástí krajského integrovaného dopravního systému, mají se ve Znojmě objevit v autobusech validátory, které znají cestující například z Brna a s jejichž pomocí si lze elektronickou jízdenku koupit bezkontaktní platební kartou.

Změnit se má také linkové vedení na základě výzkumů, které si město nechalo před výběrovým řízením zpracovat. Autobusy začnou jezdit i na místa, kam dosud nejezdily, a lidé si je tam přáli. „Vyslyšeli jsme přání veřejnosti zajistit hromadnou dopravu na Cínovou horu a do Koželužské ulice, kde jsou nejen kroužky pro děti, ale je to i oblíbené místo pro procházky. Mysleli jsme také na to, že již brzy bude zprovozněn nový krytý bazén, ke kterému je potřeba posílit dopravu,“ řekl starosta Jakub Malačka (nestraník, zvolen za ČSSD). V zadávací dokumentaci byly i požadavky na nové zastávky. Zvýší se také frekvence víkendových spojů a spojů do městských částí. Město chce rovněž lepší návaznost MHD na krajské linky, například z Brna.

Autobusy budou mít klimatizaci, žádný nesmí být starší 12 let a průměrné stáří vozového parku může být nejvýše devět let. V každém musí být také sčítač cestujících, aby mělo město spolehlivá data pro plánování linek a četnosti spojů.

Cena jízdenek je zatím stejná jako ve všech ostatních provozech MHD v okresních městech na jižní Moravě, protože jsou součástí krajského systému. Zároveň však města mohou vstupovat do tvorby cen jízdného ve své MHD, což se nyní projevuje odlišnými slevami pro některé skupiny obyvatel, jako jsou děti, studenti či důchodci. Záleží tedy na vedení města, zda bude chtít do tvorby cen vstupovat aktivněji, nebo se bude držet jízdného, jaké je jinde v kraji.

Pro karlovarskou společnost je provoz MHD ve Znojmě prvním vykročením za hranice Karlovarského a Ústeckého kraje, kde provozuje jak linkovou dopravu, tak MHD v několika městech, přičemž největší provozy jsou v okresních městech Cheb a Litoměřice.

Reklama

Doporučované