Hlavní obsah

Chytré řízení dopravy v Hradci Králové je téměř hotové, radary začnou měřit na jaře

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Radary nového inteligentního systému řízení dopravy v Hradci králové by měly začít měřit rychlost aut na jaře. Řidiči překračující povolenou rychlost pak začnou dostávat pokuty.

Článek

Stavebně je systém téměř hotový, zbývá dokončit přestavbu dvou křižovatek na Brněnské třídě. V listopadu by měl začít pětiměsíční zkušební provoz systému, uvedla dnes radnice. Již nyní je podstatná část systému, který by měl zvýšit plynulost a bezpečnost dopravy ve městě, funkční.

Práce na stavbě systému za 229 milionů korun bez daně začaly loni v červenci. Hlavní částí je osazení 34 křižovatek a čtyř přechodů pro chodce novými semafory se zabudovaným řízením dopravy. Součástí systému bude i modul na měření okamžité a úsekové rychlosti aut a zaznamenávání průjezdů křižovatek na červenou. Všechny kamery by měly být na určených místech osazené do poloviny listopadu.

„Naší prioritou je nejen zajistit plynulost dopravy v Hradci Králové, ale i bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Proto jsme se rozhodli doplnit inteligentní dopravní systém o penalizační modul. Dvanáct nových kamer bude sledovat jak průjezd vozidel na červenou, tak i dodržování stanovené rychlosti,“ uvedl primátor Alexandr Hrabálek (ODS). Osazení kamer tvůrci systému podle něj konzultovali s policií. Radary pro měření okamžité rychlosti budou v blízkosti mateřských a základních škol.

Z 12 kamerových bodů budou čtyři pro úsekové měření rychlosti, a to v Koutníkově ulici a ulici Antonína Dvořáka. Dvě kamery hlídající průjezd vozidel na červenou budou v Okružní ulici a na Rašínově třídě. Šest radarů bude měřit okamžitou rychlost v ulicích Úprkova, Lhotecká, Zborovská, Pouchovská, na Pražské třídě a třídě SNP.

„V těchto dnech byl napojen systém radarů a jsou připraveny na spuštění do zkušebního provozu. Pokud půjde vše podle plánu a zkušební provoz bude úspěšný, předpokládá se, že ostrý provoz penalizačního modulu bude spuštěn v dubnu příštího roku,“ uvedl náměstek primátora Jiří Bláha (ODS).

Radary nebudou fungovat všechny současně, ale budou se střídat. Kamery, které nebudou aktivní pro penalizační modul, však budou stále funkční pro sběr statistických údajů intenzity dopravy. Kamery budou zároveň součástí dohledového systému a budou sloužit i k objasnění dopravních nehod.

Systém bude dopravu řídit tak, aby se netvořily kolony, například v ranní či odpolední špičce. Reagovat bude například i na houstnoucí dopravu v době předvánočních nákupů. Systém by měl také umět komunikovat s auty, která již mají zabudované chytré palubní počítače. U MHD bude systém preferovat vozidla se zpožděním.

Na vybudování systému město získalo evropskou dotaci 157,8 milionu korun.

Reklama

Doporučované