Hlavní obsah

Liberecký dopravní podnik úspěšně testoval prototyp automatické kontroly kolejí

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Liberecký dopravní podnik úspěšně otestoval prototyp zařízení, které automaticky měří rozchod tramvajových kolejí, a dokáže odhalit nebezpečné odchylky. Systém vyvinuli vědci z Technické univerzity, pracovali na něm tři roky.

Článek

Stav tramvajových tratí dosud pracovníci DPMLJ kontrolovali ručními, případně pojízdnými měřidly. Museli procházet trať a naměřené hodnoty ručně zapisovat. „Šlo o nekomfortní a zdlouhavé měření spíše lokálního charakteru,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Martina Poršová.

Nový přístroj by jim měl tuto činnost výrazně usnadnit. „Nové měřicí zařízení je přichycené k podvozku tramvaje, vše je automatizované a všechny naměřené údaje se ukládají do počítače. Během krátké doby navíc můžeme proměřit celou tramvajovou trať. Měřit můžeme i opakovaně během roku,“ dodal provozní ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička.

Navržené zařízení je primárně určeno pro tramvajové podvozky T3. Na těchto tramvajích se také testovalo. „Kromě toho, že zařízení dokáže odhalit potenciálně nebezpečná místa tratě, mohou se získané výsledky využít i v rámci dlouhodobého efektivního plánování oprav tratí,“ řekl Michal Starý, vedoucí řešitelského týmu fakulty strojní a Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace.

Podstata automatického měření je založena na bázi laserů, kamer a satelitní navigace. „Takový systém se už využívá u sledování stavu vlakových tratí. Jenže tramvaje mají podstatnou část kolejí zapuštěnou v úrovni terénu, což měření za pomoci laserů a kamer znemožňovalo,“ uvedla Poršová.

Tento problém se podařilo týmu z liberecké univerzity vyřešit. „Každou měřicí jednotkou promítáme kolmo na kolejnici laserový paprsek a kamerou snímáme obraz. Získáváme tedy dva obrazy – levé a pravé kolejnice. Softwarově tyto dva obrazy vyhodnotíme a získáme aktuální rozchod. To byl obtížný úkol. Jedná se totiž o dvě samostatná zařízení, která ale umíme společně kalibrovat tak, aby měřila správně a naprosto přesně,“ uvedl člen týmu z fakulty strojní Ondřej Matúšek. Díky satelitní navigaci GPS podle něj navíc přesně vědí, v jaké části trati je případně problém.

Vyvinuté zařízení hodlá univerzita nabídnout i dalším dopravním podnikům v republice i za hranicemi. S vyhledáním potenciálních komerčních partnerů pomůže nově založená univerzitní společnost The University Company TUL (TUC).

Reklama

Související témata:

Doporučované