Hlavní obsah

V Opavě výrazně ubylo trolejbusových linek, z jedenácti zbyly čtyři

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

V Opavě v posledních letech výrazně ubylo trolejbusových linek. Důvodem byla pandemie koronaviru a s tím související úbytek cestujících. Před epidemií a během ní město obsluhovalo 11 linek trolejbusů.

Článek

Nyní jsou čtyři trolejbusové linky, přidání dalších zatím v plánu není. ČTK to řekl ředitel Městského dopravního podniku Opava Pavel Gebauer. Opava je jedno z mála měst, kde jsou trolejbusy v provozu. Opavský dopravní podnik nyní provozuje 33 trolejbusů, autobusů má podobný počet.

Počet linek přepravní společnost redukovala letos v březnu. Většinu z 11 linek vedení společnosti zrušilo a zbývajícím změnilo trasy, v ranních a odpoledních špičkách ale spoje jezdí častěji. Důvodem je pokles cestujících a vyšší náklady na provoz MHD. Ze stejných důvodů dopravce zdražil jízdné. Cena jízdenek stoupla od března v průměru o dvě koruny. „Snížili jsme počet linek. Vytíženost zbývajících samozřejmě stoupla, počet cestujících je stále o 15 procent nižší než před pandemií,“ uvedl Gebauer.

Společnost očekává dodávku tří nových trolejbusů typu Škoda T’City 36 Tr bezmála za 26 milionů korun. Skupina Škoda Group jí je dodá v polovině příštího roku. „Dodávka trolejbusů bude příští rok v srpnu, je to pokračování v záměně kus za kus,“ uvedl ředitel s tím, že půjde o klasické trolejbusy. Pořízení vozů, které dokážou na baterii jezdit i bez trakčního vedení, dopravce neplánuje. Vedení společnosti chce jít jinou cestou. „Připravujeme provoz elektrobusů a následně vodíkových busů,“ uvedl ředitel.

První trolejbus do opavských ulic vyjel 24. srpna 1952. V té době ještě mohli Opavané používat také tramvaje, během několika let ale tento nejstarší typ opavské MHD zanikl. O poloviny 50. let minulého století tak v Opavě vedle sebe fungují už jen trolejbusy a autobusy a v dohledné době se to nezmění.

První trolejbusová linka vedla od městského stadionu kolem Východního nádraží přes centrum k nemocnici. Nové linky byly plánovány tak, aby příliš nekopírovaly tramvajové tratě. Tramvaje Opavu definitivně opustily 22. dubna 1956. Poté byla trolejbusová síť rozšířena a zejména v centru i zjednodušena. Po výrazném rozvoji trolejbusové dopravy v 50. letech se její další rozšiřování zhruba na dvacet let zastavilo. Souviselo to i s celosvětovým trendem útlumu trolejbusů.

Opavské trolejbusy však nepostihly jinde obvyklé plány na rušení elektrické trakce a v 80. letech se město dočkalo i rozšíření trolejové sítě. V roce 1987 byla také zahájena stavba nové vozovny, která měla nahradit nevyhovující starou tramvajovou vozovnu z konce 19. století. Stavba se však táhla, v 90. letech se uvažovalo o zrušení trolejbusové dopravy a v roce 1994 byla stavba zastavena. Nakonec radní rozhodli ve prospěch trolejbusů a nechali vozovnu dokončit. Otevřena byla v září 2002 a dnes z ní na čtyři linky vyjíždějí tři desítky vozů.

Kromě Opavy dnes v ČR trolejbusy jezdí ještě v Brně, Českých Budějovicích, Pardubicích, Zlíně, Chomutově a Jirkově, Mariánských Lázních, Plzni, Teplicích, Hradci Králové, Ostravě, Jihlavě a Ústí nad Labem. Chystá se i jejich návrat do Prahy.

Doporučované