Hlavní obsah

Edice Olomoučtí fotografové zmapovala tvorbu avantgardního fotografa Kašpaříka

Foto: Shutterstock.com/Kornev Andrii, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Nová edice Muzea umění a Univerzity Palackého s názvem Olomoučtí fotografové se rozšířila o monografii Karla Kašpaříka, který je podepsán pod ikonickými snímky české meziválečné fotografie.

Článek

Výrazný fotograf meziválečné avantgardy byl úzce spjatý s obcí Dolany u Olomouce. Nová monografie, která přibližuje jeho tvorbu především z období 30. let minulého století, bude představena 3. února při příležitosti zahájení výstavy jeho fotografií v Moravském divadle Olomouc, informovali ČTK zástupci univerzity.

Podle kurátorky Muzea umění a editorky edice Štěpánky Bieleszové jde o fotografa s nezaměnitelným rukopisem i pohnutým životem. Zažil boje na italské frontě za první světové války, prožil osobní opojení i vystřízlivění z komunistické myšlenky a jako člen protinacistického odboje byl pronásledován gestapem a vězněn v koncentračním táboře. „Karel Kašpařík patřil k nejvšestrannějším a nejoriginálnějším představitelům české meziválečné fotografie. Dokázal do své tvorby prolnout tehdejší dobové tendence od abstrakce přes konstruktivismus, surrealismus a glamour až po sociální fotografii. V kontextu české dokumentární fotografie nemá jeho tvorba srovnání,“ uvedla Bieleszová.

Karel Kašpařík (1899 - 1968) sázel podle ní na velké detaily, dynamické diagonální kompozice či focení z ptačí a žabí perspektivy. Hledal symbolické významy, nečekané harmonie a rytmy v detailech, tvarech a liniích, používal dvojexpozice. V knižním výběru jeho fotografií čtenáři najdou kontrast městského a vesnického živlu, atmosféru meziválečné Itálie a Francie či nablýskaný svět motorek. Měl také blízko k divadlu a divadelní fotografii. I proto jeho objektivu neunikla v té době v Olomouci působící herecká femme fatale Nataša Gollová, doplnila Štěpánka Bieleszová.

Fotograf se věnoval rovněž sociální fotografii a zachycoval aspekty vesnického života v Dolanech u Olomouce, kde žil od dětství až do smrti. Podařilo se mu přiblížit atmosféru náboženských slavností, lidí při práci na poli, zvěčnil portréty tuláků, invalidů, dětí i starců.

Dosud v edici Olomoučtí fotografové vyšly knihy zachycující tvorbu mistra ženského portrétu a aktu Miloslava Stibora a dílo Petra Zatloukala, zachycující životy, kratochvíle a touhy lidí v normalizačním bezčasí. Edice si klade za cíl postupně zmapovat práce nejvýznamnějších zdejších fotografů, kteří se zapsali do historie a učebnic fotografického umění, udávali či udávají trendy a vysloužili si mezinárodní věhlas.

Reklama

Doporučované