Hlavní obsah

Městské muzeum v České Třebové pořizuje do svých sbírek další velorex

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Městské muzeum v České Třebové pořizuje do svých sbírek další vozítko Velorex. Tříkolku s typovým označením Velorex 16/350 koupí od soukromého majitele a bude ji využívat k projížďkám návštěvníků po městě.

Článek

S nimi začalo s jedním strojem už minulý rok, zájem však převyšuje možnosti muzea, jak řekla ČTK jeho ředitelka Jana Voleská.

„Velorex je jednomístný, zájem je i celých skupin. Abychom uspokojili větší počet zákazníků v jednom časem, pořídíme si druhý velorex, aby nemuseli tolik čekat. Jede vždy jeden řidič a jen jeden pasažér, teď budeme mít vozítka dvě,“ uvedla Voleská.

Minulý rok se originálním strojem tuzemské výroby svezlo kolem stovky lidí, jezdilo i na akcích muzea. Lidé si mohli koupit i dárkové poukazy na jízdu velorexem, které postupně využívají. „Druhé vozítko už je předem vytížené,“ řekla Voleská. Mezi loňskými návštěvníky se velorexem svezla i žena z USA, která byla na návštěvě v Praze a přijela do České Třebové speciálně kvůli projížďce. Stejný zážitek si dopřála už v 70. letech minulého století, když byla na návštěvě v Československu.

Muzeum mělo vloni jednoho řidiče, který projížďky zajišťoval, nyní jsou již čtyři a budou se střídat podle svých časových možností. Jeden z nich se stará i o technický stav vozidel.

Nový velorex bude ve sbírkách už osmý, obdobný už muzeum vlastní. Přírůstek se ale bude lišit barevným provedením a jiným typem brzd.

Muzeum část vozidel vlastní, další má zapůjčená. Některá nejsou vystavena, do expozice, která není v hlavní budově muzea, ale na dvorku v přestavěné garáži, se nevejdou. Radnice v roce 2020 zastavila plán na její rozšíření, náklady se totiž proti očekávaným 11 milionům korun zvýšily na téměř 20 milion korun.

Expozice velorexů pochází z roku 2012 a je s Českou Třebovou úzce spjatá. Připomíná rovněž konstruktéry Františka a Mojmíra Stránského, kteří vyvíjeli vozítka za druhé světové války, po válce je ve městě začali vyrábět v malých sériích. Stát jim ale výrobu brzy znárodnil. Oba bratři se díky stoupající výrobě s výrobním družstvem přesunuli z České Třebové do Solnice na Rychnovsku, velorexy vyráběli pro invalidy. František ale v roce 1954 ve velorexu na náledí havaroval a na následky zranění zemřel. Mojmíra o rok později z družstva vyloučili. Zemřel v roce 2011.

Velorex, což je latinsky král kol, se původně jmenoval OS-KAR čili kára na ose. Žertovně se motorizované tříkolce také říkalo hadraplán, prchající stan či splašené trubky.

Reklama

Doporučované