Hlavní obsah

Registrační systém na očkování posílá data i reklamním firmám

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

13. 1. 7:20
aktualizováno • 13. 1. 9:28

Až se portál rozjede naplno, bude muset dodavatel doložit, zda vše, co při registraci vyžaduje, také skutečně potřebuje. A stránka může doznat změn, tvrdí resort zdravotnictví.

Článek

Nástroj Reservatic, který stát poskytuje v rámci centrálního rezervačního systému a používá jej řada nemocnic, posílá některé informace o uživatelích i reklamním společnostem. Zjistil to server iRozhlas.cz.

Formulář provozuje malá ostravská společnost Reservatic. Na podzim získala státní zakázku na základní službu centrálního rezervačního systému pro objednávání k testům na koronavirus. A tutéž službu poskytne také při rezervacích na očkování, které se má v příštích týdnech a měsících stát rozhodujícím krokem při utlumení pandemie.

„Samotná stránka, kam pacienti vyplňují své kontaktní údaje a rodné číslo, ovšem načítá i skripty několika reklamních společností. Ty na stránce zajišťují některé funkce, jako je hezčí písmo, statistiky návštěvnosti či ochrana proti spamu. Zároveň ale firmám odesílají informace o uživatelích, na jejichž základě mohou cílit reklamu,“ píše iRozhlas.cz.

Jak popsaly tento týden Seznam Zprávy, většinový podíl ve firmě vlastní plastický chirurg Otakar Lucák. Před několika lety prodal svoji ostravskou kliniku, která vydělávala na úpravách tělesných partií, a získané peníze investoval do vývoje rezervačního systému.

„Po založení společnosti Reservatic byl projekt dále financován z osobních zdrojů společníků, kteří se podíleli a podílejí na vývoji softwaru. Společnost dodnes využívá pouze vlastní finanční zdroje a finance získané prodejem softwaru,“ uvedl Otakar Lucák na dotaz Seznam Zpráv.

Přes systém společnosti prochází s každou rezervací osobní údaje dotyčného – kromě jména a adresy musí lidé při zadávání rezervace na webu vypsat také rodné číslo, zdravotní pojišťovnu, telefon a e-mailovou adresu.

Jak Reservatic, tak státní agentura NAKIT, která spadá pod ministerstvo vnitra a která zakázku zadávala, se pro Seznam Zprávy dušovaly, že údaje jsou chráněné a nemohou být zneužity.

Server iRozhlas.cz ovšem zjistil, že rezervační formulář načítá marketingové kódy od společností Google či Facebook. Původně byl na stránkách také skript Seznam.cz, behem pondělí zmizel. Dotazoval se jak společnosti, tak například Ústřední vojenské nemocnice, která systém využívá. Odpověď dorazila od podplukovníka Jana Ryšavého z integrovaného centrálního řídicího týmu ministerstva zdravotnictví.

Podle něj formulář „slouží výhradně k možnostem registrace uživatelů do systému Reservatic“. „Po nasazení všech komponent systému pro účely očkování dostane dodavatel úkol analyzovat a doložit způsoby registrace do svého portálu a jejich nezbytnost při nasazení systému v rámci ministerstva zdravotnictví,“ dodal Ryšavý. Mělo by tak dojít i na „celkovou úpravu domácí stránky“.

Aktualizace: Doplnili jsme informace týkající se společnosti Seznam.cz.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované