Hlavní obsah

Ve světě táhnou příklady slavných. Česko svou tvář očkování nemá

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie.

Reklama

Slibné vakcíny dostávají – nebo teprve očekávají – povolení od regulačních orgánů k nouzovému použití. Jak se různé země světa postavily k propagaci očkování mezi obyvateli?

Článek

Velká Británie

Spojené království zahájilo očkování proti covidu-19 minulé úterý. Jako první ve svých devadesáti letech obdržela dávku látky společnosti Pfizer Margaret Keenanová ze Severního Irska. Událost doprovázel potlesk i blesky fotoaparátů přítomných novinářů, kteří okamžik šířili dál.

„Je pro mě velkou poctou být prvním člověkem očkovaným proti covidu-19. Je to nejlepší předčasný dárek k narozeninám, jaký jsem si mohla přát, protože to znamená, že se konečně mohu těšit na čas strávený s rodinou a s přáteli v novém roce poté, co jsem většinu roku byla sama,“ cituje web BBC Keenanovou.

Přednost v případě očkování mají ve Velké Británii osoby starší 80 let, svůj úmysl proces podstoupit už oznámila i tamní královna Alžběta II., která tímto krokem jde mnohým příkladem. Spolu s ní by se měl v blízkých týdnech nechat očkovat i její manžel, princ Philip.

Itálie

Itálie byla během první vlny pandemie považována za hlavní evropské ohnisko, v sobotu navíc podle agentury Reuters překonala Velkou Británii v počtu evidovaných úmrtí s koronavirem, a usadila se tak na první příčce evropského žebříčku. Podle římského speciálního komisaře pro covid-19 země doufá ve start očkování v polovině ledna.

Mezi prvními očkovanými by měl být sociálně zdravotnický personál a obyvatelé domů pro seniory. Nejdříve chtějí italské úřady v zemi vybudovat na 300 distribučních míst na uměleckých náměstích, nebudou ovšem obyčejné, půjde o altány ve tvaru květin – prvosenek. Postupně by pak počet těchto center měl vzrůst na 1500.

„Možná se nám podaří vybudovat několik altánů na začátku kampaně, jsou ale určeny spíše na to, až začne očkování všech Italů,“ sdělil komisař Domenico Arcuri. Prvosenka, která ohlašuje příchod jara, byla vybrána jako symbol očkovací kampaně týmem architekta staveb, zároveň se promítá i do jejího sloganu: „Itálie je znovuzrozena květinou.“

Izrael

Očkovací kampaň by v Izraeli měla začít 27. prosince, oznámil to minulý týden tamní premiér Benjamin Netanjahu. Už ten samý den do země dorazily první dávky vakcíny z „dílny“ firem Pfizer a BioNtech.

„Věřím v tuto vakcínu. Očekávám, že v nadcházejících dnech obdrží patřičný souhlas,“ cituje agentura AP Netanjahua, který zároveň uvedl, že má v úmyslu být prvním, kdo ji dostane, aby šel příkladem izraelské veřejnosti.

Ti, kteří projdou očkováním, následně obdrží speciální dokument, který jim umožní volný pohyb či přeskočení karantény. Podle webu Times of Israel by mohl být i nezbytným vybavením k cestě do zahraničí. Opatření má pomoci znovu nastartovat ekonomiku a povzbudit ostatní, aby proces také podstoupili.

USA

Americké ministerstvo zdravotnictví a sociálních služeb v pátek zahájilo národní reklamní kampaň, která má propagovat povědomí o připravovaných vakcínách proti koronaviru, nákupem prostoru na platformě YouTube za 150 000 dolarů. Ministerstvo podle CNN plánuje za celou vzdělávací kampaň utratit až 250 milionů.

Jednotlivé reklamy zahrnují klipy, v nichž mluví například uznávaný epidemiolog Anthony Fauci nebo šéf Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv Stephen Hahn. Těmito úryvky, které jsou součástí více než šestiminutového videozáznamu, se snaží vysvětlit, jak jsou vakcíny schvalovány, a informovat, jak již v minulosti dokázaly porazit jiné choroby.

V neděli Bílý dům zveřejnil informaci, že jeho zaměstnanci a další výše postavené osobnosti budou mezi prvními, kdo obdrží očkování proti koronaviru. Novinka vyvolala vlnu kritiky na sociálních sítích, dosavadní prezident Donald Trump později na Twitteru uvedl, že by zaměstnanci jeho sídla měli očkování obdržet o něco později, pokud to nebude výslovně nutné.

Česko

Kampaň na podporu očkování začíná i v České republice, zatím ale nejistě. Inzerát Ministerstva zdravotnictví, který měl vakcínu proti koronaviru propagovat, totiž schytal značnou kritiku, a to i od samotného předsedy vlády Andreje Babiše (ANO).

Na sociální síti Twitter se k němu mimo jiné vyjádřila také vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová. Ve svém příspěvku ukázala hned několik nedostatků, jedním z nich bylo například opakování kolujících dezinformací.

Reklama

Doporučované