Hlavní obsah

Rozdíl mezi parkováním auta a letadla: desítky tisíc za měsíční péči

Letadla nemohou dlouho stát. Jejich kola se musí pohybovat, proto se pravidelně vozí po ranvejích.Video: Jan Marek, AP, Youtube.com

 

Reklama

Co všechno obnáší ustájení aeroplánu a kolik to dopravce stojí, zatímco letecký průmysl dosedl na zem?

Článek

Rozdíl mezi parkováním auta a letadla je podle australských aerolinií Qantas jasný: „letadlo nejde jen tak vypnout, zamknout dveře a odejít,“ vysvětluje John Walker z vedení společnosti.

Stroje nemohou dlouho stát. Jejich kola se musí pohybovat, a proto se pravidelně vozí po ranvejích. Podle typu letadla se jednou za 15 nebo 30 dní musí zapnout i motor.

Co obnáší údržba.

Letadla se vevnitř i zvenčí čistí a uklízejí. Kovové části navíc nesmí rezavět – často se proto k uskladnění volí místa, kde je horko a suchý vzduch. Okna kokpitu proto musí být zakrytá staniolem, aby se čumák nepřehříval, dodává server CNN.

Letadla vydělávají jenom tehdy, když jsou ve vzduchu. Poplatky za parkování ztráty aerolinek dál prohlubují, podle Walkera může jít i o stovky dolarů za hodinu.

Poplatky na pražském letišti

Na Letišti Václava Havla v Praze vyjde smluvní nebo dlouhodobé stání strojů o rozpětí křídel do 36 metrů na 49 900 korun za měsíc. Nejčastěji jde o typy Boeing 737 a Airbus A320. Pro dvě velká širokotrupá letadla, která jsou již v kategorii do 65 metrů, je poplatek skoro čtyřnásobný, tedy 187 900 korun měsíčně.

Cena parkování letadla v Praze.

Pražské letiště má aktuálně ve svém areálu dlouhodobě odstavených přibližně 60 dopravních letadel, přičemž primárně jde o stroje z flotily česko-čínského holdingu Smartwings, kam patří i České aerolinie (ČSA), a irské nízkonákladovky Ryanair, které tam mají trvalou základnu.

„Některá letadla se však využívala či stále využívají pro repatriační a nákladní lety,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí letiště Roman Pacvoň.

Dopady pandemie na letectví

Světové aerolinky letos kvůli koronaviru přijdou o 55 procent příjmů. Odhad aktualizovalo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA), které ještě 24. března počítalo spíše s 25 procenty. Na tržbách to pro letecké společnosti představuje ztrátu ve výši 314 miliard dolarů, píše agentura Reuters. V přepočtu jde zhruba o 7,7 bilionu korun.

Dopady pandemie na letecký průmysl.

Spása ve státním podniku

V ohrožení je podle sdružení také 25 milionů pracovních míst. Vlády po celém světě proto uvažují, že do firem vstoupí. Platí to i v případě Českých aerolinií, které se chtějí do provozu vrátit 17. května. Myslí si to třeba ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), která minulý týden řekla, že stát by měl ČSA koupit.

V Praze se nejdříve chtějí k pravidelnému provozu vrátit British Airways, a to už 1. května. Dosud na pravidelných linkách létá jen běloruský dopravce Belavia a bulharská společnost Bulgaria Air.

Reklama

Doporučované