Hlavní obsah

Rozhodovat se podle dat, ne podle pocitů. Manažery to bude učit nový obor na VŠE

VŠE otevírá nový studijní obor.Video: Aleš Černý, Seznam Zprávy

 

Reklama

Pražská Vysoká škola ekonomická (VŠE) otevře nový studijní obor zaměřený na analýzu dat v byznysu. Důvodem je poptávka firem po absolventech, kteří rozumí datové analýze i ekonomice.

Článek

Nový obor s názvem Data & Analytics for Bussiness Management bude VŠE vyučovat ve spolupráci s americkou UC Berkeley a stane se první univerzitou ve střední a východní Evropě, která něco takového nabízí.

„Absolventi by měli umět propojovat datové technologie a podnikání firem. Měli by být schopni pomoci datové analytiky pro firmu dosáhnout na konkurenční výhodu,“ vysvětluje garant oboru a vedoucí Katedry informatiky na VŠE Ota Novotný.

Letos na podzim nejprve VŠE otevře obor MBA pro lidi z praxe, který přijme 15 uchazečů. Na ty bude hlavně o víkendech včetně stáže čekat ve třech semestrech 342 hodin výuky. Školné bude stát 280 tisíc korun za celé studium.

Následně začátkem akademického roku 2020/21 chce VŠE otevřít i celý navazující magisterský obor, který by byl bezplatný a hlásili by se do něj absolventi bakalářského studia.

Uchazeči o obor podle Novotného nemusí být lidé s IT vzděláním. „Nemáme žádné extrémní požadavky. Lidé musí mít rádi práci s daty, všechno ostatní je doučíme. Mohou přicházet jak z informatiky, tak z ekonomiky a my je vždy tu druhou část naučíme,“ vysvětluje.

Analytika dat obecně v byznysu nabývá na síle s tím, jak se díky cloudovým technologiím zdostupnila v podstatě každé firmě. Podle experta KPMG Davida Slánského se sice dnes stále většina vysoce postavených manažerů rozhoduje spíš podle pocitů než na základě dat, ale sílí tlak na to, aby se tento trend otočil.

V souvislosti s tím vznikají nové pracovní pozice, v současnosti firmy v Česku poptávají asi deset tisíc zaměstnanců ovládajících práci s daty. „Je to hlavně pozice chied data officer, což je role, která se dostává až na úroveň představenstev firem, a jde o člověka, který je za celou organizaci odpovědný za data coby aktiva,“ říká Slánský s tím, že dalšími poptávanými pozicemi jsou enterprise data architect nebo tzv. data artist, tedy člověk, který vytváří analýzy pro byznysové oddělení ve firmě.

Experty na práci s daty poptává i jeden z největších tuzemských zaměstnavatelů, mladoboleslavská Škoda Auto. „Jde o pozice jako data byznys analytik a máme i pozice ve vývoji, které je potřeba obsadit lidmi, již se věnují datům a umělé inteligenci,“ říká Lucie Böhmová, která má v IT oddělení Škody na starost spolupráci se školami.

KPMG a Škoda Auto jsou partneři nového MBA programu. Na výuce se budou podílet finančně, zároveň dodají i lektory z praxe a studentům poskytnou stáž. Počítá se zároveň s tím, že se z těchto firem bude rekrutovat i část uchazečů o studium.

Reklama

Doporučované