Hlavní obsah

Rychlá akce. Takhle vyměnili dělníci pražce v metru uvnitř Nuselského mostu

Výměna pražců v metru uvnitř Nuselského mostu.Video: Tereza Brhelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Výluka na lince metra C mezi Muzeem a Pražského povstání trvá od pátku. Na otevření si cestující budou muset počkat až do úterý. Mezitím dělníci zvládnou vyměnit celkem 556 pražců.

Článek

Dřevěné pražce se v rámci výluky mění na dvou úsecích. Těmi jsou Vyšehrad – I. P. Pavlova a Vyšehrad – Pražského povstání. Na prvním úseku Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) po dobu čtyřdenní výluky vymění celkem 256 pražců. Mezi Vyšehradem a Pražského povstání to pak bude 300 dalších.

Dřevěné pražce, které často pocházejí ze sedmdesátých let, kdy metro na tomto úseku začalo jezdit, se během výluk mění na betonové.

„Pražce se mění systémem ob jeden – vždy se tedy střídá jeden dřevěný a jeden betonový. Tento systém se používá kvůli tomu, aby byla zachována geometrie koleje. Během výmeny se dřevěný pražec musí vytrhnout, upravit betonové lože, vložit betonový pražec. Čela se pak zapěnují, udělají se hrázky z betonu a pražec se zalije speciální zálivkovou hmotou,“ vysvětlil Seznamu vedoucí služby DPP Ondřej Krulikovský.

Dělníci během výluk pracují na směnný provoz, na každé směně jich je asi 40. Betonové pražce, které do kolejí usazují, mají životnost padesát až šedesát let.

Těch dřevených, které se postupně usazují, bylo na linkách metra celkem asi 36 tisíc. Nacházely se především v úsecích metra C Florenc-Kačerov, na kterém začalo metro jezdit v roce 1974, a pak mezi stanicemi metra A Dejvická-Jiřího z Poděbrad, kde se provoz zahájil v roce 1978.

Dopravní podnik už postupně vyměnil 12 000 dřevěných pražců, dalších čtyřiadvacet jim tedy stále zbývá.

„Při současném tempu výměny nám zbývá ještě 10 až 12 let. Jelikož se na trati C mění pražce v prodloužených výlukách, tak máme většinou k dispozici velikonoční výluku, červencovou výluku a pak podzimní – podle toho, jak vyjde prodloužený víkend během svátků,“ řekl Krulikovský. Na trati A je ale jiné zabezpečovací zařízení, takže se pražce mění v přepravní výluce, když nejezdí metro.

Výluk se DPP snaží využít i pro jiné udržovací práce. V Nuselském mostě se například natírá roznášecí rošt, který zvyšuje nosnost kolejí.

Reklama

Související témata:

Doporučované