Hlavní obsah

S novým jízdním řádem čekají 12. prosince cestující na Českolipsku změny

Foto: Getty Images

„Ilustrační foto.“

Reklama

Velké změny čekají s novým jízdním řádem od 12. prosince cestující na Českolipsku. Na trati z Mladé Boleslavi přes Českou Lípu do Rumburku budou místo Českých drah jezdit vlaky Trilex německé společnosti Die Länderbahn.

Článek

Autobusovou dopravu v regionu převezme krajský dopravce ČSAD Liberec. Řidiči krajské společnosti už teď na Českolipsku jezdí, vypomáhají ČSAD Česká Lípa. Firmě chyběli řidiči, řekl dnes ČTK náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).

Die Länderbahn (dříve Vogtlandbahn) není v Libereckém kraji neznámý, kraj s ním má dlouholeté dobré zkušenosti. Už od prosince 2010 na základě veřejné soutěže jezdí z Liberce přes Žitavu do Varnsdorfu a Seifhennersdorfu pod značkou Trilex. V prosinci 2014 převzal dopravce také vlaky z Liberce do Drážďan a o letních víkendech zajišťuje turistické spojení z Liberce k Máchovu jezeru. Předloni navíc získala firma v německo-české soutěži zakázku na zajištění provozu na přeshraničních tratích až do roku 2031.

Moderní nízkopodlažní vlaky Siemens Desiro teď začnou jezdit z Mladé Boleslavi přes Českou Lípu do Rumburku a od prosince příštího roku také z Liberce přes Českou Lípu do Děčína. Na obou trasách nahradí České dráhy. „Snažíme se postupně zlepšovat a modernizovat vlaková spojení v regionu. Na neelektrizovaných linkách již ve většině provozujeme nízkopodlažní vozidla. Podpisem smlouvy s německým dopravcem jsme v podstatě dokončili generační obnovu vozidel na všech páteřních regionálních linkách, za které je Liberecký kraj zodpovědný,“ řekl při dnešní prezentaci dopravce v České Lípě hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Německý dopravce získal zakázku na první trase na deset let, na druhé na devět. „Bude jezdit za 169,77 korun na kilometr. Při desetiletém trvání kontraktu tak může úspora dosáhnout řádově až stovek milionů korun oproti některým konkurenčním nabídkám,“ doplnil Sviták. Nízkopodlažní vlaky Trilex navíc podle něj zlepší přístup pro lidi se zhoršenou pohyblivostí či rodiny s dětmi. Vyšší kapacita a široké dveře se dobře uplatní zejména v turistické sezoně. Zlepšit by se měla i návaznost spojů.

Změny čekají cestující také v regionální autobusové dopravě, kde příštích deset let budou jezdit autobusy krajské společnosti ČSAD Liberec. Liberecký kraj slibuje se změnou dopravce moderní klimatizované autobusy a také lepší spojení mezi oblastmi i směrem do Liberce. Na delších linkách by měly jezdit větší autobusy. „Znamená to, že cestující z České Lípy nebudou do Liberce jezdit ‚jako sardinky‘, ale budou mít nějaký komfort, věříme, že se jejich počet navýší, a Liberecký kraj pak bude v konečném důsledku platit na veřejnou dopravu menší kompenzaci,“ dodal hejtman.

Reklama

Doporučované