Hlavní obsah

Sami sobě pokladní. Češi v pandemii častěji nakupují do tašky

V Globusu a Kauflandu nakupuje se skenerem nebo mobilem už pětina zákazníků. (Video: Filip Horáček, Seznam Zprávy)

 

Reklama

1. 11. 10:26

Napípat si sám zboží se skenerem nebo mobilem a ideálně do přinesené nákupní tašky. Zákazníci řetězců v pandemii přicházejí na chuť skenovacím technologiím.

Článek

Počet prodejen, které jsou vybaveny stojany s ručními skenery nebo umožňují markování zboží pomocí mobilních aplikací, dál roste. Vliv na to má i pandemie, která využívání této technologie urychlila.

Rychle do své služby K-Scan investuje Kaufland, který už pokryl 75 ze 135 poboček v zemi a do konce roku jich bude sto.

Výrazné zvýšení jejich používání vnímáme v posledních dvou letech, kdy jsou obě technologie zákazníky oceňované kvůli hygienické bezpečnosti i rychlosti, se kterou s nimi lze nakoupit.
Aneta Turnovská, mluvčí hypermarketů Globus.

„Téměř každý pátý zákazník v současné době, pokud se na pobočce vyskytuje služba se skenerovým nakupováním, nakupuje pomocí skenerů,“ říká vedoucí provozních procesů řetězce Kaufland Tomáš Dadej.

Stejný podíl zákazníků, kteří využívají službu Scan&Go, hlásí síť hypermarketů Globus. Dostupná je na všech patnácti prodejnách řetězce, který s technologií přišel v tuzemsku jako první v roce 2013.

„Výrazné zvýšení jejich používání vnímáme v posledních dvou letech, kdy jsou obě technologie zákazníky oceňované kvůli hygienické bezpečnosti i rychlosti, se kterou s nimi lze nakoupit,“ sdělila mluvčí Globusu Aneta Turnovská. Poslední z řetězců, který skenování nabízí, britské Tesco, má službu Scan&Shop na 46 prodejnách zejména v okolí Prahy, kde ji využívá zhruba desetina zákazníků.

„Během koronavirové epidemie narostla mezi zákazníky popularita nejen této služby, ale i ostatních možností samoobslužného nakupování, jako je používání samoobslužných pokladen a nakupování online,“ shrnul mluvčí Václav Koukolíček.

Podle řetězců ji využívají hlavně mladší lidé, inovátoři, ale nechybí ani starší generace. Globus uvádí, že skenování zajímá zákazníky pod 65 let.

Rozvoji technologie nahrává rostoucí obliba rychlých nákupů a také snaha lidí omezit mezilidský kontakt. Zákazník je sám sobě prodavačem, skenuje čárové kódy na zboží a při placení už nevyndává zboží z košíku či tašky na pokladní pás.

Celý proces není o moc složitější, než je placení u samoobslužných pokladen. Na začátku je ale podmínkou získat věrnostní kartu řetězce, na kterou jsou navázané personalizované nabídky, slevy, soutěže nebo historie nákupních seznamů.

Řetězce ještě nedospěly k tomu, aby aplikace nebo skenery uměly lokalizovat zboží z nákupního seznamu zákazníka na prodejně a jednoduše ho navigovaly přímo k regálu, kde se zboží nachází. Tato služba je technologicky poměrně náročná. Nicméně některé řetězce už se zabývají tím, jak tímto způsobem nákupy ještě víc urychlit.

„Tým vývojářů chystá další zlepšení nákupního seznamu, například informaci o poloze produktu v hypermarketu či detail produktu,“ řekla mluvčí Globusu Aneta Turnovská.

Náhodné kontroly tašek

Momentálně mají skenovací systémy několik výhod oproti běžným nákupům. Zákazník vždy přehledně ví, kolik nákup stojí. Může nakupovat do vlastní tašky. A nemusí vyndávat zboží při placení na pokladní pás.

Nákup se přesto může neplánovaně trochu zpomalit. A to když přijde obsluha, aby si prošacovala jeho tašku, jestli v ní náhodou není nenamarkované zboží.

„Pokud dojde k nahodilé kontrole, je to určitý bezpečnostní prvek této aplikace, nicméně se kontroly snažíme minimalizovat na takovou míru, abychom zákazníky co nejméně obtěžovali v průběhu jejich nákupů a aby to opravdu bylo cíleno pouze na několik nahodile vybraných produktů z nákupního koše,“ uklidňuje Tomáš Dadej z Kauflandu, že zákazníci rozhodně nebudou muset vyskládat celou svou tašku.

K využívání služby na mobilním telefonu, kterým je možné zaplatit, musí mít zákazníci zapnutá mobilní data a wifi. Bezdrátový internet je běžně dostupný na pobočkách všech obchodních řetězců. Lokalizace pomocí GPS povinná není, ale podle Kauflandu je výhodnější mít funkci zapnutou, protože klienta případně upozorní, že je na jiné prodejně, než kterou má nastavenou v aplikaci. Výběr prodejny má vliv na dostupné akční nabídky, ale i ceny, jež se regionálně mohou lišit.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované